مامان، بابا، حواستان به ما هست؟

بارها اتفاق می افتد که نوزاد بدون دلیل گریه می کند و بی قرار است. مادر و پدر وقتی از آرام کردن کودک ناامید می شوند،...

نکاتی درباره بهداشت کودکان

بارها اتفاق می افتد که نوزاد بدون دلیل گریه می کند و بی قرار است. مادر و پدر وقتی از آرام کردن کودک ناامید می شوند، به این توصیه مادربزرگ ها عمل می کنند: لباس های کودک را بررسی کنید و از تنش در بیاورید شاید کودک با لباسش مشکل دارد؛ حدسی که در بیشتر موارد درست است. وقتی مادر لباس های رنگارنگ کودک را در می آورد و تنها لباس نخی بر تن وی می کند، نوزاد آرام می گیرد. کیفیت لباس نوزاد موضوعی است که امروز درباره آن با یکی از کارشناسان گفت وگو کرده ایم. دکترفاطمه مهتابصیر، فوق تخصص نوزادان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این مطلب که بهتر است لباس کودک به ویژه لباس زیر از جنس نخ و به اندازه کافی گشاد باشد تا هوا به راحتی جریان پیدا کند، می افزاید: اگر لباس نوزاد را قبل از بر تن کردن بشویید خیلی بهتر است. از طرفی برای شست و شوی لباس توصیه می شود که با صابون خنثی یا پودر صابون شسته شود و خشک کردن لباس در آفتاب ایده آل است؛ بنابراین با توجه به شرایط زندگی آپارتمانی اگر این امکان برای شما وجود دارد، بهتر است لباس کودک را در آفتاب خشک کنید. وی می افزاید: بهتر است کهنه یا پوشک بچه هر ۳ساعت یک بار عوض شود. به عنوان مثال یک کودک شیرخوار در ۲۴ساعت، ۶بار نیاز به تعویض دارد تا ما مطمئن شویم به اندازه کافی شیر خورده و وزن گرفته است.

از طرفی محیط گرم و مرطوب کهنه بچه همراه با ادرار و مدفوع شرایط مناسبی را برای رشد قارچ و حساسیت های پوستی فراهم می کند که به راحتی قابل درمان نیست. بنابراین به مادران توصیه می شود حداقل هر ۳ساعت یک بار پوشک بچه را بررسی کنند و در صورت نیاز پوست کودک را با آب شست و شو دهند. وی می افزاید: در هر بار تعویض کودک، نیاز به شست و شوی پاهای کودک با صابون یا شامپو نیست زیرا این کار باعث خشکی پوست وی می شود. بنابراین ۲ تا ۳روز یک بار شست و شو با صابون کافی است و نیازی به پاک کردن کرم پیشگیری از سوختگی که قبلا روی پوست کودک مالیده اید، نیست. وی می افزاید: استفاده از دستمال های مرطوب در منزل مناسب نیست و بهتر است شست و شو با آب انجام شود زیرا هرچه موادشیمیایی با پوست کودک تماس کمتری داشته باشد، بهتر است. بنابراین تاحد امکان و در منزل شست و شو با آب مناسب است اما در سفر و بیرون از منزل می توان از آن استفاده کرد.به یاد داشته باشیم که اگر مادران دستمال های مرطوب را به منظور ضدعفونی کردن به کار می برند، باید گفت این دستمال ها چنین نقشی ندارد بلکه فقط تمیز کننده است.

انتخاب لباس

به گفته کارشناسان در هنگام خرید لباس کودکان به راحتی و جنس آن بیشتر از هر چیز دیگری توجه کنید. سرهمی ها، لباس های مناسبی برای نوزادان است، چه برای زمانی که بیدارند و چه زمانی که به خواب می روند. از آن جا که لباس نوزاد را باید در روز چند بار عوض کرد، سرهمی انتخاب کنید که به راحتی باز شود. این یکی از مهم ترین نکته ها در انتخاب لباس است. در کنار این ویژگی مهم، لباس نوزاد باید راحت و نرم باشد و برچسب و اتیکت های آزاردهنده و زبر نداشته باشد.

کلاه تابستانی

چه در زمستان و چه در تابستان، نوزادتان به کلاه نیاز خواهد داشت. فراموش نکنیداستفاده از کلاه تابستانی برای جلوگیری از تابش نور خورشید به سر و صورت نوزاد بسیار ضروری است.

جوراب نخی

حتما به جوراب های زیادی نیاز پیدا خواهید کرد، اما مراقب باشید جوراب حتما نخی باشد و کش محکم نداشته باشد.

لباس های جداگانه به شما امکان می دهد، بتوانید لباس های مختلفی را با هم هماهنگ کنید یا فقط لباسی را که کثیف شده است، تعویض کنید. شلوارهایی انتخاب کنید که کمرهای کشی داشته باشد تا روی شکم و بالای پوشک نوزاد را بپوشاند، مراقب باشید کش لباس، کودک را اذیت نکند.

بهتر است مادران جوان برای تهیه لباس کودکشان از مادران خود مشورت بگیرند. به خاطر داشته باشید لباس کودک باید طوری باشد که نه به بدن نوزاد بچسبد و نه خیلی گشاد باشد. زیرا در هر دو صورت ممکن است برای او غیرقابل تحمل و باعث بی قراری اش شود. از آن جا که شیرخواران غلت می زنند گشاد بودن زیاد لباس باعث ایجاد مشکلات تنفسی در آن ها خواهد شد.

جنس لباس ها باید نخی و لطیف باشد

از خرید لباس هایی با جنس موادشیمیایی یا نایلونی خودداری کنید تا در پوست کودک حساسیت ایجاد نکند. حتی پتو، ملحفه و بالش نوزاد باید نخی و لطیف باشد و از موادشیمیایی، پشم شیشه یا الیاف نباشد تا کودک در طولانی مدت دچار حساسیت نشود.

نویسنده: رمضانی