شکوفایی اقتصاد در گروه رونق اقتصاد صنعتی و کشاورزی

بحث امروز مسئولین و رسانه ها و مردم بر سر اقتصاد کشور می باشد. هر کشوری برای شکوفایی اقتصاد خود، نیاز به فعالیت های اقتصادی داخلی و فعالیت های اقتصادی خارجی دارد.

بحث امروز مسئولین و رسانه ها و مردم بر سر اقتصاد کشور می باشد. هر کشوری برای شکوفایی اقتصاد خود، نیاز به فعالیت های اقتصادی داخلی و فعالیت های اقتصادی خارجی دارد. اما تا اقتصاد داخلی یک کشور شکوفا نشود، اقتصاد خارجی آن کشور ضرری بزرگ برای قشر مستضعف و کم درآمد و بی درآمد آن کشور می باشد. چیزی که آلان در اکثر کشورهای جهان مشاهده می کنیم، نتیجه همین حرف است.
یکی از دلایلی که سبب رکود اقتصاد داخلی یک کشور می باشد، وابستگی ارزی است. وابستگی به ارز سایر کشورها و حتی واردات از سایر کشورها می باشد.
اقتصاد داخلی و خارجی یک کشور، مکمل همدیگر هستند و برای اینکه بتوان رو به اقتصاد خارجی آورد، باید اول اقتصاد داخلی را شکوفا کنیم.
شکوفایی اقتصاد داخلی کشور، در گرو شکوفایی صنعتی و شکوفایی کشاورزی است. امروزه تمام نیازهای مردم، در صنعت و کشاورزی خلاصه می شود. پس برای شکوفایی اقتصادی باید ابتدا به شکوفایی صنعتی و کشاورزی برسیم. وقتی در کشوری شکوفایی صنعتی و کشاورزی رخ دهد، بخش عظیمی از نیازهای مردم برآورده می شود.
نیازهای اساسی مردم شامل خوراک و پوشاک و مسکن و تفرحات می باشد. تمام این نیازها، در گرو تأمین منابع کشاورزی و صنعتی است. اما اولین اساس مربوط به کشاورزی است و صنعت مکمل این بخش می شود. یعنی وقتی محصولات کشاورزی باشند، برای تبدیل آنها به نیاز مردم، احتیاج به صنعت داریم و اینجا بخش صنعت لازم است.
خیلی واضح است که تا بخش کشاورزی و صنعت در کشور شکوفا نشود، بخش اقتصادی هم شکوفا نمی شود و به تبعیت آن بخش اقتصاد خارجی هم شکوفا نمی شود.
لذا، لازم است که برای شکوفایی اقتصاد کشور، تمام تلاش برای شکوفایی بخش کشاورزی و صنعتی اجرا شود. در صورت اجرای این مورد، میتوانیم ادعا کنیم که شکوفایی اقتصادی داخلی داریم و به تبع آن می توانیم پا در عرصه اقتصاد خارجی بگذاریم.
برخی از اقتصاد دانان، تمام منابع داخلی را برآورد کردند و ادعا می کنند که به هر ایرانی می توان ماهانه دو الی سه میلون داد در صورتی که چیزی هم باقی می ماند. حال با این شرایط در خیلی جاها با کمبود بودجه مواجه می شویم علت چیست؟ این همه پول کجا می رود؟
اگر مسئولین به فکر اقتصاد کشور هستند، باید ابتدا بخش کشاورزی و صنعت را به اوج شکوفایی خود درآورند تا بتوانند نیازهای مردم را در زمینه خورد و خوراک و پوشاک و ... به وفور فراهم کنند. وقتی وفور کشاورزی و صنعت بالا بگیرد، رجوع به اقتصاد خارجی آغاز می شود و می توان اقدام به صادرات و واردات کرد.
اما مطلب مهم دیگری که لازم به گفتن است، این است که برخی منابع سبب افزایش قیمت ها می شوند که به یکی از آن ها اشاره می شود.
وقتی ارز کشورهای خارجی افزایش قیمت پیدا می کند، در کشور دیگر سبب افزایش قیمت کالاها می شود. اما کشورها می توانند با تحریم این نوع ارزها و جلوگیری از خرید و فروش انها سبب جلوگیری از افزایش قیمت کالاها شوند. موارد دیگر هم مانند ارز عمل می کنند.
همیشه گفتند : «چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است». این نمونه یک مسئله برای شکوفایی اقتصاد یک کشور است. یعنی تا ما نتوانیم در کشور خود در خانه خود اقتصادمان را شکوفا کنیم، نمی توانیم اقتصاد دیگری را شکوفا کنیم.
باز هم می گویم اگر مسئولین به فکر شکوفایی اقتصاد هستند و می خواهند باری از دوش مردم بردارند، باید تمام تلاش خود را برای شکوفایی دو بخش اساسی و حیاتی کشور، یعنی کشاورزی و صنعت بکنند، تا با رونق این دو بخش، اقتصاد داخلی رونق پیدا کند و با رونق اقتصاد داخلی، اقتصاد خارجی رونق پیدا کند.


سید احسان راستگو سوق