۵ نکته درباره ایمپلنت

۳۰ درصد مردم دنیا هنگام خنده لثه‌شان نمایان می‌شود و این امر، اهمیت جایگزین کردن دندان در این منطقه را نشان می‌دهد...

۳۰ درصد مردم دنیا هنگام خنده لثه‌شان نمایان می‌شود و این امر، اهمیت جایگزین کردن دندان در این منطقه را نشان می‌دهد...

عوارض ایمپلنت کم نیست و علت بروز این عوارض هم شاید نبود رشته تخصصی کاشت دندان است و دندان‌پزشکانی که تبحر و دانش کافی در این زمینه ندارند، بهتر است برای ترمیم این دندان‌ها دست‌ به‌کار نشوند. در ادامه، با نکات مهمی درباره این موضوع آشنا می‌شوید:


۱ متاسفانه کاشت دندان به‌عنوان یک رشته تخصصی در دانشگاه تدریس نمی‌شود و برنامه‌ریزی درستی در این زمینه وجود ندارد اما باید سیاستی در پیش گرفته شود تا بلد از نابلد تمییز داده شود.


۲ اگر ایمپلنت لق نباشد، لثه اطراف به خونریزی دچار نشده باشد، ملتهب نباشد و چرک از لثه خارج نشود و فرد احساس درد نکند، می‌توان گفت ایمپلنت موفق بوده است. ایمپلنت در فک بالا و پایین معمولا بعد از ۵ سال ۹۸ درصد موفقیت نشان می‌دهد اما هر چقدر زمان بگذرد، از درصد موفقیت تا حدی کاسته می‌شود چراکه برای عمر ایمپلنت سال و مدت کاشت دندان مطرح نمی‌شود و رعایت بهداشت و مسائل جانبی در این زمینه بسیار مهم است.


۳ علت تفاوت قیمت‌ ایمپلنت‌ها هم که گاهی با پیامک یا در بعضی از مطب‌ها تبلیغ می‌شود و تفاوت چند صد هزار تومانی تا چند میلیونی دارند، می‌تواند تفاوت در جنس و کیفیت و قیمت پایه ایمپلنت باشد.


۴ از نظر قانونی هر فردی که دکترای پزشکی و دندان‌پزشکی دارد، می‌تواند در تمام امور پزشکی وارد شود اما وقتی مشکلی پیش آمد، قانون سراغ او می‌رود. البته اخلاق نیز باید در نظر گرفته شود چراکه اگر کسی که تبحر لازم را ندارد، برخلاف اخلاق پزشکی کاری انجام دهد که با آن آشنا نیست، فقط به منفعت خود اندیشیده است. جراحان دهان، فک و صورت، متخصصان بیماری لثه و متخصصان پروتز از کسانی هستند که می‌توانند به طور تخصصی ایمپلنت انجام دهند.


۵ صرفا قیمت ایمپلنت نشان‌دهنده کیفیت آن نیست ولی ما در عمل از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌کنیم که امتحان خود را پس داده و نتایجی از کارکرد رضایت‌بخش آن در رسانه‌ها و مجله‌های معتبر علمی چاپ شده باشد. ایمپلنت‌های معروف گران هستند و ایمپلنت‌های مختلفی که امروز ارائه می‌شوند و شناختی در مورد آنها وجود ندارد نمی‌توانند قابل اعتماد باشند. اما متاسفانه ایمپلنت‌ تولید داخل نداریم و مجبوریم از ایمپلنت‌های معروف دنیا استفاده کنیم و با توجه به اختلاف قیمتی که دستمزددندان پزشکان در ایران با اروپا دارد، قیمت کاشت دندان در ایران یک‌سوم کشورهای اروپایی است.

اشرف خالقی
منبع: انجمن ایمپلنتولوژی ایران