خواص انواع سرکه در طب سنتی

در طب سنتی ۳ نوع سرکه کاربرد زیادی دارد؛ سرکه انگور، خرما و سیب. سرکه‌ها به‌طور کل مزاج سرد و خشکی دارند و به همین دلیل در درمان بسیاری از ضایعات پوستی مثل جوش و لک و درمان برخی بیماری‌ها مثل کبدچرب و چاقی موثرند.

در طب سنتی ۳ نوع سرکه کاربرد زیادی دارد؛ سرکه انگور، خرما و سیب. سرکه‌ها به‌طور کل مزاج سرد و خشکی دارند و به همین دلیل در درمان بسیاری از ضایعات پوستی مثل جوش و لک و درمان برخی بیماری‌ها مثل کبدچرب و چاقی موثرند. از میان سرکه‌ها، سرکه سیب بیش از سایر سرکه‌ها معده را اذیت می‌کند اما خاصیت لاغرکنندگی و ضدجوش آن بیش از سایر سرکه‌هاست. اگر فردی تحمل مصرف سرکه سیب را ندارد، می‌تواند از سرکه خرما یا انگور هم استفاده کند.

• برای لاغر شدن صبح ناشتا سرکه سیب میل کنید. می‌توانید برای پیشگیری از درد معده آن را با کمی آب گرم و عسل مخلوط کنید.

• برای رفع کک و مک و لک‌های پوستی و سیاهی زیر چشم در درجه اول سرکه انگور، بعد خرما و در نهایت سیب موثر است. برای این منظور سرکه را با آب گرم و عسل مخلوط و میل کنید.

• مصرف سرکه، به‌خصوص سرکه سیب به‌تنهایی به صورت خوراکی و موضعی درمان بسیار موثر جوش صورت و پشت است.

• سکنجبین هم که ترکیبی از سرکه، عرق نعناع و عسل است (مقدار سرکه نصف عرق نعناع و عسل است)، ترکیب مفیدی برای درمان بیماری‌هاست و در کمک به درمان بسیاری از ضایعات پوستی موثر است. برای مبتلایان به بیماری‌هایی مثل پسوریازیس و برص هم می‌توان از ترکیب سرکه انگور، عرق نعناع و عسل استفاده کرد.

• از سرکه می‌توان برای تمیزکردن پوست هم به مثابه تونیک پاک‌کننده استفاده کرد زیرا خاصیت سفیدکنندگی و ضدعفونی‌کنندگی دارد. برای مصارف موضعی نیازی به رقیق کردن سرکه نیست.

دکتر محمد فصیحی دستجردی
متخصص بیماری‌های عفونی و محقق طب سنتی