چه افرادی نمی توانند مفصل زانو را تعویض کنند

افرادی که سابقه عفونت مفصلی، بیماری های نورولوژیک یا ضعف عضلات دارند، افراد مبتلا به دیابت شدید، چاقی های مفرط و افرادی که تعادل روانی ندارند، نمی توانند مفصل زانو را تعویض کنند.

آرش شرافت وزیری جراح استخوان و مفاصل در گفت وگو با فارس، گفت: در شرایط ایده آل عمر مفید پروتز های زانو ۱۵ سال است که البته در برخی از بیماران ۲۰ سال هم شده است اما در صورت رعایت نکردن نکات لازم از سوی بیمار، عمر این مفصل کاهش می یابد.

وی ادامه داد: بیماری های زمینه ای، شکستگی های اطراف مفصل، کار گذاشتن غیراصولی پروتز و استفاده نکردن از پروتز های استاندارد، از جمله مواردی است که تعویض مفصل زانو را ضروری می کند.

وی درباره این که تعویض مفصل زانو چه محدودیت هایی برای فرد ایجاد می کند، گفت: تعویض مفصل زانو برای افرادی انجام می شود که به دلیل تخریب زانو دچار درد شده اند و سطح فعالیتشان کاهش یافته است.

وی گفت: بعد از تعویض زانو افراد باید از انجام فعالیت هایی که زانو بیش از ۱۰۰ درجه نیاز به خم شدن دارد، بپرهیزند بنابراین برای بهداشت فردی باید از سرویس بهداشتی مناسب استفاده کنند و به جای نشستن روی زمین باید روی صندلی بنشینند. همچنین نماز و عبادت خود را به صورت نشسته و روی صندلی انجام دهند.

این عضو انجمن جهانی آسیب های ورزشی تصریح کرد: تعویض مفصل زانو برای افرادی که سابقه عفونت در مفصل دارند، توصیه نمی شود. همچنین افرادی که سال ها راه نرفته اند و با ویلچر جابه جا شده اند یا دچار دیابت شدید، چاقی مفرط و بیماری روانی هستند نیز نباید مفصل زانوی خود را تعویض کنند.

وزیری گفت: پزشکانی که می توانند عمل تعویض مفصل زانو را انجام دهند فقط جراحان استخوان و مفاصل یا جراحان ارتوپد هستند که در زمینه تعویض مفصل زانو مهارت دارند.

وی گفت: بعد از تعویض زانو، ورزش کردن بسیار ضروری است چرا که فرد باید مراقب افزایش وزن خود باشد و از ضعیف شدن عضلات خود پیشگیری کند.

وی ورزش هایی مانند دوچرخه سواری، شنا، اسب سواری، یوگا، پیاده روی و کوهنوردی را توصیه کرد و گفت: ورزش هایی مانند دویدن، طناب زدن، وزنه برداری، کشتی و ورزش های رزمی برای این افراد ممنوع است.