شقاقل هم غذا، هم دارو

شقاقل از سبزیجات ریشه ای و متعلق به خانواده هویج است. ریشه شقاقل خاصیت درمانی ویژه ای دارد. این گیاه به رشد عضلانی و استخوانی کمک می کند و محرک رشد استخوان است.

شقاقل از سبزیجات ریشه ای و متعلق به خانواده هویج است. ریشه شقاقل خاصیت درمانی ویژه ای دارد. این گیاه به رشد عضلانی و استخوانی کمک می کند و محرک رشد استخوان است. شقاقل مانع از پوکی استخوان می شود و به رشد عضلات ورزشکاران کمک می کند. محققان طب سنتی می گویند این گیاه را خشک و پودر کنید و همراه با کمی عسل مصرف کنید.شقاقل جزو گیاهانی است که برای زنان باردار و شیرده منع مصرف ندارد و حتی به آن ها برای رشد بهتر جنین و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند. شقاقل گیاهی شیرافزاست و علاوه بر کمیت بر کیفیت شیر مادر نیز می افزاید.شقاقل یکی از بهترین خون سازهاست و علاوه بر آن به دلیل داشتن ویتامین های گروه B ، فسفر و امگا۳ به تقویت حافظه کمک می کند.در درمان گرفتگی مویرگ ها به ویژه مویرگ های قلبی موثر است.

شقاقل به درمان افسردگی و میگرن کمک می کند. علاوه بر خواص یاد شده برای این گیاه آثاری همچون ادرار آوری، ملین و معرق را بر می شمارند. همچنین شقاقل منبع خوبی از املاح روی و کلسیم است.

از آن جا که این ریشه گیاهی سرشار از ویتامین و املاح است، محققان طب سنتی معتقدند این گیاه هم در حکم غذا و هم داروست بنابراین مصرف آن به کودکان و نوجوانان در حال رشد توصیه می شود. می توان ریشه شقاقل را خرد و خشک و آسیاب کرد و در مراحل انتهایی پخت غذا به عنوان ادویه از آن استفاده کرد.