وداع با هنرمندان در نوروز

نوروز امسال اتفاقات شیرینی را در حوزه فرهنگ و هنر رقم زد. جدای از نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ که نشان از توجه ایشان به مقوله فرهنگ و هنر دارد، رویدادهای شیرین دیگری در عرصه فرهنگ به وقوع پیوست.

نوروز امسال اتفاقات شیرینی را در حوزه فرهنگ و هنر رقم زد. جدای از نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ که نشان از توجه ایشان به مقوله فرهنگ و هنر دارد، رویدادهای شیرین دیگری در عرصه فرهنگ به وقوع پیوست. از این جمله می‌توان به فروش ۵.۸ میلیاردی سینماها و نیز فروش ۵.۲ میلیارد دلاری آثار ایرانی در شانزدهمین دوره حراج کریستیز اشاره کرد.

اما از آن سو در همین تعطیلات شیرین نوروزی، خبر درگذشت برخی از چهره ها، جامعه فرهنگی کشور را به سوگ فرو برد.

مهم ترین خبر، درگذشت محمدابراهیم باستانی پاریزی استاد سرشناس تاریخ، نویسنده و شاعر بود.

این عضو افتخاری فرهنگستان علوم در آستانه ۹۰ سالگی در شامگاه چهارم فروردین در بیمارستان مهر تهران چشم از جهان فرو بست.

باستانی پاریزی که یکی از مهم ترین نویسندگان معاصر به شمار می رود از خود آثار بسیاری به جا گذاشته است.

از پاریز تا پاریس و مجموعه هفتی شامل خاتون هفت قلعه، آسیای هفت سنگ، نای هفت بند، اژدهای هفت سر، کوچه هفت پیچ، زیر این هفت آسمان، سنگ هفت قلم و همچنین هشت الهفت فقط برخی از آثار این استاد سرشناس است.

در مراسم تشییع پیکر و همچنین مجلس ترحیم او بسیاری از مسئولان و هنرمندان حضور یافتند.

درگذشت حمید مهرآرا بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون پس از مدت ها تحمل درد و رنج ناشی از بیماری، خبر تلخ دیگری بود که در ایام نوروز به گوش رسید.

این هنرمند که خاطره نقش آفرینی هایش در مجموعه های تلویزیونی نظیر «آرایشگاه زیبا» و «روزگار جوانی» در ذهن مردم ثبت شده است پس از دو سال بیماری و قطع دو پایش به علت ابتلا به بیماری دیابت صبح جمعه هشتم فروردین در هفتاد و یک سالگی درگذشت.

او در فیلم های «تاراج»، «امیرکبیر»، «پهلوانان نمی میرند» و تئاتر «پیروزی در شیکاگو» به کارگردانی داوود رشیدی هم بازی داشته است.

ساسان تبسمی، پیشکسوت ترجمه ادبیات کشور نیز بامداد دوشنبه یازدهم فروردین به علت ایست قلبی و در شصت و هفت سالگی دار فانی را وداع گفت.

ترجمه آثار نویسندگان فرانسوی همچون ژان لویی فوریه، ریستین بوبن، آندره مکنی، پاتریک مویانو، ژرژ سیمنون، پل الوار، روژه فورمن و فرانسوا موریاک از آثار بر جا مانده از این مترجم فقید است.

خبر تلخ دیگر در ایام نوروز درگذشت نادر قانع کارگردان و فیلمنامه نویس قدیمی بود. این هنرمند به علت کهولت سن ششم فروردین ماه از دنیا رفت.

قانع اولین نقش جدی خود را در نمایشنامه «شاهزاده هامبورگ» بازی کرد و پس از تجربه اندوزی در عرصه بازیگری، کار فیلمنامه نویسی و سینما در تعدادی از فیلم های سینمایی بازی کرد و در سال ۱۳۴۷ اولین فیلم بلند سینمایی اش را ساخت.

دیگر فیلم های او در مقام کارگردان عبارتند از: «فریاد انسان ها»، «احمد چکمه ای»، «مردی در آتش»، «تشنه باران» و «فرار از بند».

امیدواریم در سال جدید کمتر خبر درگذشت چهره های فرهنگی و هنری را که خاطرات نسل های مختلف را رقم زده اند، بشنویم.

بامداد محمدی