توصیه‌های ایمنی به نجارها

کار با ابزارهای نجاری و ماشین‌های چوب‌بری اگر صحیح انجام نشود، می‌تواند خطرناک باشد. فقط با دستگاه‌هایی کار کنید که طرز کار با آن را آموزش دیده‌اید. دستورالعمل سازنده دستگاه را به دقت مطالعه کنید...

کار با ابزارهای نجاری و ماشین‌های چوب‌بری اگر صحیح انجام نشود، می‌تواند خطرناک باشد. فقط با دستگاه‌هایی کار کنید که طرز کار با آن را آموزش دیده‌اید. دستورالعمل سازنده دستگاه را به دقت مطالعه کنید...

مطمئن شوید طرز کار با دستگاه و ابزارهای دیگر را یاد گرفته‌اید و اگر در این‌باره سوالی دارید، قبل از کار با دستگاه بپرسید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود. هنگام کار با ماشین چوب‌بری عینک ایمنی و در صورت لزوم، ماسک بزنید. از گوشی‌های حفاظتی متناسب با سطح صدای موجود در محیط کار استفاده کنید. اگر صدای فردی را که در فاصله یک متری شما قرار دارد، به سختی می‌شنوید، سروصدای محیط کارتان بالاست و ممکن است به شنوایی‌تان صدمه وارد شود.

قبل از استفاده از دستگاه آن را یک بار بررسی کنید. تیغه چوب‌بری باید سفت و محکم بسته شده و کاملا سالم باشد. کلید روشن و خاموش دستگاه باید در دسترس و در وضعیتی باشد که به‌طور تصادفی روشن یا خاموش نشود. برای این منظور لازم است یک برجستگی دور تا دور کلید روشن و خاموش دستگاه وجود داشته باشد. اره‌ها و تیغه‌ها را همیشه تیز نگه دارید تا به‌راحتی برش را انجام دهند و نیازی به وارد کردن فشار اضافی نباشد. برای تعمیر، تمیز کردن یا آموزش کار با دستگاه و نشان دادن قطعات به دیگران، بهتر است دستگاه را خاموش کنید و برای کلید روشن و خاموش نیز یک قفل ایمنی بگذارید تا کسی بدون اطلاع شما آن را روشن نکند. برای بیرون کشیدن یا هدایت قطعات چوب از زیر تیغه اره، از گیره‌های مخصوص استفاده کنید و دست خود را تا نزدیک تیغه نبرید.

محیط را تا حد مناسب روشن نگه‌دارید تا جزئیات کار را ‌راحت ببینید. منابع روشنایی را طوری نصب کنید که خیرگی و چشم‌زدگی ایجاد نکنند. اطراف هر دستگاه فضای کافی در نظر بگیرید تا قطعات چوب، هنگام کار به افراد و تجهیزات برخورد نکند. دستگاه‌های برش چوب باید به سیستم جمع‌آوری گردوغبار مجهز باشند. دستگاه‌ها را از نظر ایمنی برق بررسی و وضعیت سیم‌ها و سیستم اتصال به زمین را هر چند وقت یک بار به دقت کنترل کنید. کف کارگاه را همواره تمیز نگه دارید. اشیاء را در مسیر رفت‌و‌آمد نگذارید و هر وسیله را در جای مخصوص خود قرار دهید. رعایت نظم و انضباط در کارگاه، از بروز جراحت‌ها و حوادث ناشی از لیز خوردن و افتادن جلوگیری می‌کند.

هنگام کار با ماشین چوب‌بری، لباس‌های آستین بلند و گشاد نپوشید. گردنبند، دستبند و انگشتر خود را هنگام کار با ماشین کنار بگذارید و تا زمانی که حرکت دستگاه کامل متوقف نشده، هرگز اقدام به تمیز کردن آن نکنید. وقتی دستگاه کاملا متوقف شد، آن را با یک برس تمیز کنید. از سیستم هوای فشرده برای تمیز کردن دستگاه یا لباس‌هایتان استفاده نکنید چون این کار باعث آلودگی هوا می‌شود. دستگاه را هنگام روشن بودن جابجا نکنید. هنگام کار سیگار نکشید. از ترساندن یا شوخی کردن با کسی که با دستگاه چوب‌بری کار می‌کند، بپرهیزید. اگر تعادل خود را از دست دادید، سعی نکنید با دست جایی از دستگاه را بگیرید، چون ممکن است این کار خطر بزرگ‌تری برایتان ایجاد کند.