خودباوری، کلید موفقیت اقتصاد مقاومتی

نگاهی گذرا بر تاریخ استعمار و واکاوی روش‌های چیره شدن استعمارگران بر ملت‌ها در گذشته، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این موفقیت به علت کمبود اعتماد به نفس و خودباوری ملی حاصل شده است.

نگاهی گذرا بر تاریخ استعمار و واکاوی روش‌های چیره شدن استعمارگران بر ملت‌ها در گذشته، نشان می‌دهد که بخش بزرگی از این موفقیت به علت کمبود اعتماد به نفس و خودباوری ملی حاصل شده است.

در این چارچوب از نخبگان و رجال گرفته تا مردم عادی، قدرتی مافوق تصور، هوشیاری کامل، نقشه هایی آماده اجرا و دست هایی پنهان و گسترده برای استعمارگران متصور بوده اند.

ضرب المثل معروف «کار، کار انگلیس هاست»، نمونه ای از طنز تلخ قدرت استعمار در میان ملت هاست.

به این ترتیب این ملت ها قبل از ورود به میدان مبارزه و چالش، بازنده بوده اند، اما بازنده به خود، نه به قدرت طرف مقابل. این قاعده قرن هاست که در جای جای اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم و اجتماع برخی ایرانیان نیز نفوذ کرده است.

اکنون که قرار است با ابلاغیه رهبر انقلاب، اقتصاد مقاومتی با قاعده «تولید درون زای برون نگر» طرحی نو در اقتصاد ایران دراندازد و آن را در برابر تحریم فعلی و دیگر تلاطم های آینده مصون نگاه دارد، ایجاد روح خودباوری و اعتماد به نفس ملی، کلید موفقیتی حتمی محسوب می شود.

به عبارت روشن تر، این کار متخصصان فرهنگی و روان شناسان اجتماعی است که الگوهای ملکه شده در ذهن برخی از ایرانیان را تغییر دهند؛ الگوهایی که نمود آن در رفتار شخصی روزانه بسیاری از ما به چشم می خورد.

این که کالای ایرانی مترادف با کالای کم کیفیت یا بی کیفیت است، کالای ایرانی شیک و جذاب نیست و استفاده از آن باعث تفاخر در جامعه نمی شود.

کالای خارجی چیز خارق العاده و مهمی است که در فرآیندی پیچیده و با دستگاه هایی که اصولا در ایران وجود هم ندارد، تولید می شود.

این که هرکس پولدارتر است، کالای خارجی و آن که کم پول تر است، از سر اجبار کالای ایرانی می خرد و... نمونه هایی از این خرده فرهنگ هاست البته شک نداریم که کالاهای ایرانی به ده ها دلیل موجه و غیرموجه، کیفیت و قیمت لازم برای جلب نظر ایرانیان را ندارد و این فرآیند نیازمند اصلاح فوری است، اما این که به دلیل کمبود اعتماد به نفس ملی و خودباوری و البته تعصبی که لازمه ایرانی بودن است، خشک و تر را با هم بسوزانیم و به خاطر نقایص موجود، تولید ملی و کالای ایرانی را از خود برانیم، توجیه پذیر نیست.

بهمن موسوی