طرحی برای فیلم های در حال اکران و نمایش خانگی

بگذریم از تاریخچه تلویزیون از جعبه های چوبی سیاه و سفید تصویری گرفته تا آلان که ال سی دی و ال ای دی و ... به بازار آمدند.

بگذریم از تاریخچه تلویزیون از جعبه های چوبی سیاه و سفید تصویری گرفته تا آلان که ال سی دی و ال ای دی و ... به بازار آمدند. اما مطلب مهمی که در تلویزیون وجود دارد، علاه بر سرگرمی، اخبار و آموزش و پخش برنامه های زند و دیدن دنیاهای مختلف و کشورهای مختلف و ... می باشد.
بیشترین بهره ای که مردم از تلویزیون می برند، تماشای فیلم های سینمایی و سریال هاست. به مرور زمان که سیاست و قدرت در سینما و تلویزیون وارد شد، فیلم های سینمایی و سریال هایی هستند که در سینماها اکران می شوند و برخی شهرها و مکان ها هستند که از سینما محروم هستند و توانایی دیدن این فیلم ها را ندارند و یا اینکه جشنواره هایی برگذار می شود که سریال ها و فیلم های سینمایی بروز را نشان می دهد و عده ی کثیری از مردم امکان دیدن این فیلم ها را ندارند.
اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی ماهواره و دیجیتال و ... این امر که مردم همه بتوانند فیلم های در حال اکران را از تلویزیون ببینند، امری شدنی و ممکن است و به همیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی و سازندگان سخت افزار و نرم افزار دیجیتال ها این امر امکان پذیر است.
این طرحی که من بیان می کنم، نه تنها یک طرح تکراری است اما برای کشور ما طرحی نو و جدید و پردرآمد خواهد بود و به جای اینکه یک فیلم سینمایی مبالغ کمتر از ۲ میلیارد در حال اکران در سینماها داشته باشد، سبب می شود که ایم مبلغ سیر نزولی بسیار بالایی داشته باشد.
این مطلب در مورد سریال های خانگی هم صادق است و فروش آنها بسیار بالا می برد
شما قضاوت کنید بیشتر مردم ما از سینما محروم هستند و بسیاری از مردم ما از خرید سی دی های اورجینال محصولات سینمایی و خانگی محروم هستند.
این طرح می تواند این محرومیت را از بین ببرد و سود سرشاری را نصیب صدا و سیما و سازندگان فیلم ها و سایر ارگان های ذیر ربط بکند.
قبل از اینکه بخواهم طرحم را بیان کنم، نگاهی به سیستم برخی برنامه های ماهواره ای می کنیم که تا شما کارت مخصوص را خریداری نکنید و رمز آن را برای شبکه وارد نکنید، آن شبکه را نمی توانید ببینید. وقتی کارت خریدید و رمز آن را برای شبکه تعریف کردید، می توانید شبکه را تماشا کنید.
حال بحث من روی این است که مجموعه صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازندگان دیجیتال دست در دست هم بدهند و شبکه ی کارتی مخصوص فیلم های در حال اکران و فیلم های جشنواره ای طراحی کنند تا مردم بتوانند با خرید کارت این شبکه، از دیدن فیلم های در حال اکران و فیلم های خانگی محروم نباشند.
اگر این طرح اجرا شود، نه تنها بر روند مبالغ اکران فیلم ها افزوده می شود، بلکه تمام مردمی که دسترسی به تماشای چنین فیلم هایی را ندارند، قادر خواهند بود با خرید یک کارت مخصوص فیلم اکران و سریال خانگی، به مراد خود برسد.
این طرح نه تنها سود سرشاری برای سازندگان این قیل فیل ها دارد، بلکه مزایای دیگری هم دارد که از جمله آنها همین است که تمام مردم ما فیلم های در حال اکران و فیلم های ساخت خانگی را خواهند دید.
شاید بتوان گفت به نوعی باعث کاهش ترافیک هایی ککه برای سینماها ایجاد می شود هم هست.
و می توان گفت که این طرح سبب رضایت مردم از صدا و سیما و ... می شود.
به هر حال اگر این طرح اجرا شود، خدمت بسیار بزرگی به مردم و حتی به سازندگان این قبیل سینمایی ها و سریال های خانگی می شود.
حال که صنعت و تکنولوژی این همه پیشرفت کرده است، صرفه نظر کردن از چنین طرحی نه تنها به ضرر مردم، بلکه به ضرر سازندگان این قبیل فیلم ها می باشد و به نوعی به ضرر خود صدا و سیماست.
امیدوارم که این طرح مورد بررسی قرار بگیرد و شاهد این باشیم که تمام مردم ایران، از تماشای فیلم های در حال اکران و فیلم های خانگی لذت ببرند و سازندگان این فیلم ها به جای اکران و فروش کمتر از ۲ میلیاری دارای فروشی بالاتر از ۲ میلیارد شوند و رونق خاصی به صدا و سیما و کارگردانان و .... بدهد و اقتصاد سینمای ما را رونق بدهد.

سید احسان راستگو سوق