شاه راه علی

وجود امامان معصوم و ائمه اطهار در تاریخ و سخنان گرانبار آن ها که راه زندگی را برای ما روشن میکند از جمله نعماتی است که خداوند برای اهل تفکر و رهپویان راه حقیقت فراهم آورده است.

وجود امامان معصوم و ائمه اطهار در تاریخ و سخنان گرانبار آن ها که راه زندگی را برای ما روشن میکند از جمله نعماتی است که خداوند برای اهل تفکر و رهپویان راه حقیقت فراهم آورده است.که ساعتها تفکر در هر جمله اش راهی تازه برای انسانی کامل شدن برای ما باز میکند.
مولای متقیان علی (ع) فرمایشات زیبا که سرشاز از عرفان و دانش محض است فراوان دارد که هر کدام گاهی در جایی و بر شخصی تاثیر خودش را دارد اما یکی از جامع ترین این احادیث حکمت ۲۸۹ نهج الیلاغه است که نگاهی کامل و زیبا به زندگی بدون تعلق به دنیا وآراسته و پیراسته زیستن را به ما یادآوری و گوش زد می کند:
(در گذشته برادری دینی داشتم که در چشم من بزرگ مقدار بود، چون دنیای حرام در چشم او بی ارزش می نمود، و از شم بارگی دور بود، پس آنچه را نمی یافت آرزو نمی کرد، و آنچه را می یافت زیاده روی نداشت، در بیشتر عمرش ساکت بود، اما گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت، و تشنگی پرسش کنندگان را فرو می نشاند به ظاهر ناتوان و مستضعف می نمود، اما در بر خورد جدی چونان شیر بیشه می خروشید، یا چون مار بیابانی به حرکت در می آمد . تا پیش قاضی نمی رفت دلیلی مطرح نمی کرد، و کسی را عذری داشت سرزنش نمی کرد، تا آن عذر او را می شنید، از درد شکوه نمی کرد، مگر پس از تندرسی و بهبودی، آنچه عمل می کرد می گفت، و بدانچه عمل نمی کرد چیزی نمی گفت، اگر در سخن گفتن بر او پیشی می گرفتند در سکوت مغلوب نمی گردید.
و بر شنیدن بیشتر از سخن گفتن حریص بود. اگر بر سر دو راهی دو کار قرار می گرفت ، می اندیشید که کدام یک با خواسته نفس نزدیک تر است با آن مخالفت می کرد، پس بر شما باد روی آوردن به این گونه از ارزش های اخلاقی، و با یکدیگر در کسب آن ها رقابت کنید، و اگر نتوانستید ، بدانید که به دست آوردن برخی از آن ارزش های اخلاقی بهتر از رها کردن همه آن هاست.)
نیاز به توضیح و تفسیر نیست زیرا نه زبان قادر است که این همه شکوهمندی چه در آرایه های ادبی آنجا که می فرمایند:
اگر در سخن گفتن بر او پیشی می گرفتند در سکوت مغلوب نمی گردید
و چه در عمیق بودن معنا که مقتی خوب فکر کنیم متوجه این نکته خواهیم شد که هر کدام از ما در جهت معکوس این ارزش ها حرکت میکنیم ،
پس بدانیم که به دست آوردن برخی از آن ارزش های اخلاقی بهتر از رها کردن همه آن هاست
یا حق

مصطفی خدایی