بازار پول فروش‌ها سکه است

پول نو، بوی عید و عیدی به همراه می‌آورد. سا‌ل‌های سال است که عادت کرده‌ایم اسکناس و حتی سکه نو و تر‌و تمیز را به‌عنوان عیدی از لای قرآن قدیمی بزرگ‌ترها دریافت کنیم و به‌عنوان برکت جیب، در گوشه کیفمان آن را بدقت نگهداری‌اش کنیم.

پول نو، بوی عید و عیدی به همراه می‌آورد. سا‌ل‌های سال است که عادت کرده‌ایم اسکناس و حتی سکه نو و تر‌و تمیز را به‌عنوان عیدی از لای قرآن قدیمی بزرگ‌ترها دریافت کنیم و به‌عنوان برکت جیب، در گوشه کیفمان آن را بدقت نگهداری‌اش کنیم.

این سنت طوری در نوروز جا افتاده که اصولا عید بی اسکناس نو قابل تصور نیست. اینچنین است که در روزهای پایانی اسفند، مراجعه به شعب بانک های مختلف برای دریافت پول نو بشدت افزایش می یابد و هر کسی که به بانک می رود به فراخور دوست و آشنایی که در بانک دارد ـ از کارمند شعبه گرفته تا رئیس شعبه ـ درخواست پول نو می کند.

این درخواست ها آن قدر زیاد است که شعب بانکی توانایی پاسخگویی به همه آنها را ندارد و باوجود تاکیدات همه ساله بانک مرکزی که اطمینان می دهد پول نو در تمام شعب بانک ها به میزان کافی موجود است، اما باز هم بسیاری از شهروندان به پول نو دسترسی پیدا نمی کنند.

با این حال این دسترسی نیافتن از طریق بانک ها، افراد را از تکاپوی دریافت اسکناس نو منصرف نمی کند و لذا بسیاری از این متقاضیان، راهی خیابان فردوسی، حدفاصل خیابان منوچهری تا میدان فردوسی می شوند. «پول فروش»هایی که در حاشیه این خیابان جاخوش کرده اند، دسته دسته اسکناس نو دارند.

چه اسکناس های در گردش و چه اسکناس هایی که به خاطر تنزل ارزش پول ملی، جایگاهشان را در چرخه پولی از دست داده اند.

مانند اسکناس های ۵۰ ، ۱۰۰، ۲۰۰، ۵۰۰ و حتی هزارتومانی، این اسکناس ها را کمتر یا اصلا نمی توان در بانک ها پیدا کرد؛ چراکه کم ارزش ترین اسکناس نو در بانک ها معمولا هزار یا ۲۰۰۰ تومانی است. اما مراجعه به پول فروش ها قدرت انتخاب را طوری بالا می برد که شخص باتوجه به قدرت عیدی دهی اش(!) بتواند صرفه جویی هم در سرجمع رقم داشته باشد.

با این حال بخشی از این صرفه جویی را کارمزد خرید اسکناس نو از بین می برد. برای خرید یک دسته صدتایی اسکناس صد تومانی که در مجموع ۱۰ هزار تومان می شود، باید دو برابر ارزش آن یعنی ۲۰ هزار تومان بپردازید. این رقم برای دسته اسکناس ۵۰ تومانی که رقم اصلی اش ۵۰۰۰ تومان است به چهار برابر رقم اصلی می رسد.

این کارمزد برای دسته صدتایی اسکناس هزار تومانی (صد هزار تومان) ۲۰ درصد یعنی ۲۰ هزار تومان و برای دسته اسکناس ۲۰۰۰ تومانی (۲۰۰ هزار تومان) ۱۰درصد است.

جالب است بدانید با این ارقام کارمزد،؛ باز هم مراجعه به پول فروش ها بالا و کار و کسب آنها در این روزها سکه است.

بهمن موسوی