بهترین کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید

همه می دانیم که تغذیه صحیح و ورزش، کلید سلامت است.

همه می دانیم که تغذیه صحیح و ورزش، کلید سلامت است.به نقل از سایت «Readers Digest» در عین حال برای حفظ سلامت تنها انتخاب برنج قهوه ای به جای برنج سفید و در هفته ۵ روز ورزش کردن کافی نیست بلکه باید به نکات دیگری نیز اهمیت داد.

مدیتیشن: انجام مدیتیشن به طور منظم به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه استرس را کاهش می دهد، کیفیت خواب را بالا می برد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین قدرت ایمنی بدن را افزایش می دهد و عملکرد قلب و عروق را بهتر می کند.

مصرف آب ولرم و لیمو: مصرف ناشتا آب ولرم و لیمو به دلیل قلیایی بودن، در سم زدایی از بدن مفید است و به حرکت روده ها کمک می کند. علاوه بر آن انرژی بدن را نیز افزایش می دهد.

چای سبز بخورید: علاوه بر آب، چای سبز یکی از بهترین نوشیدنی ها محسوب می شود. مصرف منظم چای سبز حافظه را تقویت می کند، روند سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و فشار خون را پایین می آورد. همچنین از بوی بد دهان جلوگیری می کند، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است و به عنوان عامل ضدالتهابی عمل می کند.

از نخ دندان استفاده کنید: این کار نه تنها دندان ها را سالم نگه می دارد، بلکه روی سلامت کلی بدن نیز تأثیرگذار است. در صورت عفونی شدن لثه ها، باکتری موجود در دهان وارد خون می شود و به بروز التهاب در تمامی بدن می انجامد.

پروبیوتیک مصرف کنید: سلامت کلی بدن در گرو عملکرد صحیح سیستم گوارشی است. راه تقویت باکتری روده، مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک است. پروبیوتیک به هضم غذا کمک می کند، برای سیستم ایمنی مفید است و در بهبود خلق و خوی فرد نقش دارد.

نرمش قبل از ورزش :بعضی معتقدند حرکات نرمشی قبل از ورزش، چندان برای بدن مفید نیست. محققان دریافته اند ورزشکارانی که قبل از وزنه برداری حرکات نرمشی انجام می دهند نسبت به آن هایی که نرمش های سنگین انجام می دهند، برای انجام تمرینات ورزشی قدرت کمتری دارند.

از ماده شیمیایی BPA استفاده نکنید:BPA مخفف بیسفنول A است. این ماده شیمیایی در تهیه بسیاری از لوازم و کالاها از جمله شیشه آب و قوطی غذا استفاده می شود. طبق تحقیقات قرار گرفتن در معرض BPA باعث بروز اختلالات در باروری، دیابت و بیماری قلبی عروقی می شود. بنابراین سعی کنید از بطری شیشه ای استفاده کنید و از بطری های پلاستیکی و قوطی های فلزی استفاده نکنید.

از پوست مراقبت کنید:پوست، بزرگ ترین عضو بدن است و همانند دیگر اعضای بدن باید به خوبی از آن مراقبت شود. از این رو به طور منظم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، از مصرف لوازم بهداشتی حاوی سدیم لاریل سولفات یا سدیم لاریل سولفیت بپرهیزید. سولفات ها نه تنها رطوبت و مواد محافظتی پوست را از بین می برد، بلکه هنگام ترکیب شدن با مواد دیگر سمی می شود.

از عینک ضد آفتاب استفاده کنید:همان گونه که از پوست محافظت می شود، از چشم ها نیز در برابر نور خورشید باید محافظت کرد. یکی از بهترین راه ها استفاده از عینک آفتابی است. استفاده از عینک آفتابی، از چشم در برابر آفتاب سوختگی، آب مروارید و حتی سرطان پوست محافظت می کند.

از عینک آفتابی با فرم های بزرگ که پوشش کامل می دهد و قابلیت جذب ۱۰۰ درصد اشعه ماورای بنفش دارد، استفاده کنید.

فیبر مصرف کنید:مصرف فیبر برای حفظ سلامت بسیار ضروری است. مصرف فیبر عمر را طولانی می کند و باعث کاهش وزن می شود و به سیستم گوارشی کمک می کند. التهاب و خطر بروز دیابت و کلسترول مضر را کاهش می دهد.

میزان مصرف سبزی های برگ سبز را افزایش دهید:مصرف سبزی های برگ سبز در هر وعده غذایی باعث جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن می شود. این نوع سبزی ها که سرشار از آنتی اکسیدان است یکی از بهترین مواد غذایی است که با سرطان مقابله می کند.

نویسنده: علیرضا