رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی

وقتی عزم عمومی و ملی بر توجه به اقتصاد مقاومتی است، این مهم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی، مدیریت و عملیاتی شود که تمام آحاد مردم در این زمینه احساس تکلیف و مسئولیت کنند و به راه‌های مشارکت دست یابند.

وقتی عزم عمومی و ملی بر توجه به اقتصاد مقاومتی است، این مهم باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی، مدیریت و عملیاتی شود که تمام آحاد مردم در این زمینه احساس تکلیف و مسئولیت کنند و به راه‌های مشارکت دست یابند.

شاید تصور شود عنوان اقتصاد مقاومتی همواره باید با حضور اقتصادی مردم همراه و همگام باشد، این تصور هرگز قابل نفی نیست و به نظر می رسد تصوری درست، کارآمد و مورد قبول است، اما نباید ابعاد دیگر این مقوله را که بر اقتصاد مقدم است به بوته فراموشی سپرد و از آن غافل بود.

چه بسا برای برخورداری از اقتصاد مقاومتی، توانمندی های دیگری را مدنظر قرار داد و به تامین آن پرداخت تا حضور آحاد مردم برای به ثمر رساندن مقوله اقتصاد مقاومتی، کارآمد و برخوردار از بنیان های اساسی باشد.

حمایت مسئولان و توجه به آن، احساس مقبولیت فعالیت های اقتصادی مردم از سوی نهادهای دولتی و احساس امنیت روانی از مسائلی است که می تواند بیش از هر اقدامی مورد توجه باشد.

در موضوع مشارکت عمومی هیچ گاه نباید به دنبال حذف خصوصی سازی ها رفت یا به ایجاد تعاونی ها و تصدی مدیریت دولتی در کنار سرمایه های اندک مردم روی آورد و دولت خود را سیاستگذار و ناظر نداند، بلکه باید به دنبال جذب منابع مالی هرچند اندک باشد.

برای تحقق این مهم، رسانه باید خود را موظف بداند تا مردم را در جریان امور قرار دهد و به بیان مسائل و شیوه توانمندی سازی آنان با ارائه اطلاعات و آمارهای صحیح بپردازد. هرچند در ارائه نظرات مختلف و تحلیل مسائل از سوی یک رسانه، مسئولان خود را مکلف به پاسخگویی ها، همدلی و همراهی با مردم بدانند.

رسانه می تواند بخش های مختلف را به عنوان واسطه در کنار یکدیگر قرار دهد و آگاهی بخشی مردم از اقدامات مفید و مثبت، نظرات و راه ها، رفتارهای صحیح را یادآور شود.

نقش فعال رسانه ها را هرگز نباید نادیده گرفت. رسانه می تواند مطالبات واقعی را به رخ مسئولان و دست اندرکاران مسائل مهم اقتصادی بکشانند تا مشارکتی معنادار در تحقق اقتصاد مقاومتی ایجاد شود؛ اقتصادی که می تواند زمینه پویایی جامعه را فراهم کند، ایجاد اشتغال کند، نرخ بیکاری را کاهش دهد و میزان تولید و بهره وری را افزایش دهد.

محمد خامه یار