سرطان چیست و چرا اینچنین نام‌گذاری شده است؟

آن روز که قلب‌ها ناامید و محزون در بیمارستان به انتظار نشسته‌اند، با قلبی پرامید و با سبدی پرگل باید به عیادت کودک رفت و اشک‌هایش را به لبخند تبدیل کرد.

آن روز که قلب‌ها ناامید و محزون در بیمارستان به انتظار نشسته‌اند، با قلبی پرامید و با سبدی پرگل باید به عیادت کودک رفت و اشک‌هایش را به لبخند تبدیل کرد. لبخند را بین قطره‌های اشک، بین درد رگ‌ها گذاشت، چراکه او برای زیستن متولد شده است نه برای مرگ. سرویس خیریه روزنامه «دنیای اقتصاد» به مناسبت روز جهانی سرطان روز ۴ فوریه و البته هفته ملی سرطان (۷ تا ۱۴ بهمن ماه) گزارشی کوتاه درباره مبارزه با سرطان کودک تهیه و تدوین کرده که در قالب یک پرونده در ادامه آمده است.
روز جهانی سرطان همه ساله در چهارم فوریه (مصادف با۱۴ و ۱۵ بهمن‌ماه) در سراسر جهان با هدف افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان نحوه پیشگیری و برخورد با آن برگزار می‌شود. (البته روزهای دیگری برای مبارزه با سرطان تعیین شده که می‌توان به روز ملی مبارزه با سرطان ۲۳ فروردین ماه، ۴-۱۶ آگوست هفته جهانی سرطان اشاره کرد.) در برخی کشورها در این روز تلاش می‌شود تا شناخت نسبت به انواع رایج‌تر سرطان نظیر سرطان‌های رایج در کودکان را در جامعه ایجاد کنند.
سازمان جهانی زندگی سالم (WHO) که به عنوان بازوی اجرایی سازمان ملل در بخش سلامت شناخته می‌شود، با همکاری موسساتی نظیر اتحادیه بین‌المللی مقابله با سرطان (UICC) در این روز تلاش می‌کنند تا بتوانند با آموزش‌های لازم و ایجاد آگاهی در وهله اول از بروز سرطان و پس از آن به راه‌های درمان و مراقبت از آن بپردازند.
تاریخچه این روز
سرطان یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که می‌تواند منجر به مرگ شود، با توجه به آمار ارائه شده از موسسه WHO اگر در این امر تدبیری اندیشیده نشود. در بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۸۴ میلیون نفر از این بیماری خواهند مُرد. روز جهانی سرطان بخشی از برنامه جهانی مبارزه با سرطان است که اولین بار در پاریس در روز چهارم فوریه سال ۲۰۰۰ در نیوملنیوم (New Millennium) طی مراسمی برگزار شد. UICC اولین روز جهانی سرطان را در سال ۲۰۰۶ سازماندهی کرد.
نمادها
نشانه‌های مختلفی برای سرطان‌های مختلف در دنیا مرسوم شده است. به عنوان مثال روبان صورتی برای سرطان سینه و روبان نارنجی برای سرطان کودکان و نرگس زرد که نماد سازمان ضدسرطان آمریکا است که به نوعی گسترش‌دهنده امید مردم برای ریشه‌کن شدن سرطان در آینده است.