۷ توصیه به سالمندانی که اگزما دارند

خارش پوست در سن بالا علت‌های فراوانی دارد که شایع‌ترین آنها تحلیل غدد چربی پوست به علت افزایش سن و کاهش آب پوست یا ابتلا به انواع اگزماها و حساسیت‌های پوستی است، ولی دلیل تاکیدم بر مراجعه به متخصص داخلی، بررسی از نظر بدخیمی‌های احتمالی در دستگاه گوارش است که گاهی خود را با خارش نشان می‌دهد.

خارش پوست در سن بالا علت‌های فراوانی دارد که شایع‌ترین آنها تحلیل غدد چربی پوست به علت افزایش سن و کاهش آب پوست یا ابتلا به انواع اگزماها و حساسیت‌های پوستی است، ولی دلیل تاکیدم بر مراجعه به متخصص داخلی، بررسی از نظر بدخیمی‌های احتمالی در دستگاه گوارش است که گاهی خود را با خارش نشان می‌دهد. لازم است ابتدا خیالمان از این بابت راحت شود و بعد با رد این احتمال کمتر شایع، بپردازیم به نکته‌هایی که لازم است همه سالمندان مبتلا رعایت کنند تا دچار خشکی پوست نشوند:

۱. پرهیز از شستشوی مکرر پوست؛ زیرا آب بدون هیچ ماده شوینده‌ای هم قادر است چربی‌های سطح پوست را از بین ببرد.

۲. استفاده از دستکش؛ چه برای انجام کارهای خانه، چه برای رانندگی و چه گردگیری. حتی پوشیدن دستکش مناسب فصل را به خانم‌ها و آقایان توصیه می‌کنیم تا با این کار هم از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند هم مانع آسیب پوست در اثر تماس با باد و سوز و سرما شوند.

۳. نوشیدن ۸ لیوان آب در روز.

۴. استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه و توجه به دریافت ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های لازم حتی با مصرف مکمل‌ها زیر نظر پزشک.

۵. استفاده مرتب از لوسیون‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی که ترجیحا بدون عطر و بو هستند و ترکیب‌های وازلین و اوسرین دارند و چرب کردن مدام پوست در همه قسمت‌های بدن.

۶. به محض خارش پوست به جای خاراندن آن، پوست خود را با یک لوسیون مناسب مرطوب‌ کنید چون هرچه پوست را بیشتر بخارانید، گیرنده‌های پوست بیشتر تحریک شده و خارش شدیدتر می‌شود.

۷. به حساسیت‌های پوستی در بدنتان حساس باشید و با متخصص پوست مشورت کنید تا برای اگزمای پوستی ترکیب‌های دارویی مناسب تجویز شود. اگر اگزما را بدون درمان رها کنید، نه‌تنها مشکلتان حل نمی‌شود بلکه به دلیل خاراندن مکرر پوست به علت خشکی آن، قطعا آسیب جدی به پوست می‌زنید و چه بسا دچار زخم و عفونت‌های ثانویه شوید.

دکتر غلامحسین غفارپور
متخصص پوست
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران