آنچه باید قبل از انجام پیوند موی طبیعی بدانید

یک پزشک باوجدان بایستی قبل از انجام کاشت مو به تمامی سؤالات و ابهامات فرد در رابطه با پیوند مو به درستی و باصداقت پاسخ دهد.

معاینه ابتدایی متقاضی کاشت موی طبیعی و مشورت ایشان با پزشک معالج بسیار اهمیت داشته و کلید موفقیت در این کار به حساب می آید. برخی سؤالاتی که معمولاً از سوی متخصص پوست مطرح می شوند عبارتنداز:
هدف شما از این کار چیست؟ چه ایده آل هایی درذهن خود از این کار دارید؟ کدام قسمت سر از نظر داشتن مو بیشتر برایتان اهمیت دارد؟ مدل موی مورد علاقه شما چیست؟ تاریخچه ریزش موی ارثی در اقوام فرد، سابقه استفاده از دارو برای درمان و لوازم آرایشی بخصوص کلاه گیس برای پوشانیدن منطقه طاس و بسیاری نکات مهم دیگر در جلسه مشاوره مورد سؤال قرار می گیرند.

یک پزشک باوجدان بایستی قبل از انجام کاشت مو به تمامی سؤالات و ابهامات فرد در رابطه با پیوند مو به درستی و باصداقت پاسخ دهد. گاهی بیماران در مورد پرسش هایی که دارند خجالت کشیده و از بیان چیزی که در ذهن تصور می کنند قاصر هستند. در این مواقع پزشک بایستی به کمک بیمارآمده تا وی نکات ناگفته را با طرح سؤالات درست به زبان بیآورد و سپس از فرد سؤال شود که آیا شما در مورد تمامی سؤالات خود قانع شدید و آیا همه مطالب را به درستی فهمیدید؟ برخی نکاتی که معمولاً از سوی بیماران مورد سؤال قرارمی گیرند عبارتند از:
تعدادجلسات موردنیاز برای نتیجه مورد نظربیمار، تعداد جلساتی که عملاً امکان انجام آن در فرد وجود دارد، مدت زمان هر جلسه، فاصله بین جلسات، هزینه کلی جلسات کاشت مو و نتیجه ای که نسبت به این هزینه مورد انتظار است، درد حین عمل و ساعات و روزهای پس ازآن، مدت زمانی که طول می کشد تا پس از هر جلسه علایم جراحی برطرف شده و وضعیت سر به حالت تقریباً عادی برگردد، آیا دیگران در روزهای پس از عمل متوجه کاشت موی فرد خواهند شد؟ آیا پس از درآمدن موهای کاشته شده مردم می فهمندکه موهای شخص از نوع کاشته شده است یا اینکه نمای کارکاملاً طبیعی خواهد بود؟ مراقبت های بعد از کاشت مو از نظر نوع، میزان و مدت زمان لازمه.

متخصص پوست مجرب درانجام کاشت مو در مورد فرم طاسی سر شخص، احتمال پیشروی آن، وضعیت بانک موی پشت سر فرد، نتیجه احتمالی کاشت مو، تعیین بهترین ناحیه و مناسب ترین متد برای کاشت مو از نظرمسائل زیبایی شناسی و بسیاری نکات کوچک ولی مهم دیگر به تفصیل صحبت کرده و همه مسایل را برای شخص بازمی کند.

برنامه ریزی درازمدت برای انتخاب فرد مناسب کاشت مو خیلی مهم است. انتظارات شخص باید واقعی و متناسب با شرایط وی باشد. متذکرمی شویم که طبیعی ترین نتیجه پیوند مو با تکنیک کاشت به روش میکروگرافت بدست آمده یعنی پس ازمدت زمان مقرر (۱۲ – ۹ ماه) هیچ کس متوجه کاشت مو در فرد نشده و محل کاشت مو کاملاً طبیعی بنظرمی رسد ولی بدلیل محدودیت هایی که بصورت ذاتی درتکنیک های کاشت مو وجود دارد هیچگاه نمی توان تراکم کاملاً شبیه موهای طبیعی را ایجادکرد.

غالباً بیماران تحت تأثیر تبلیغات کاذب رسانه ها که « هر هزار تار مو فلان مقدار تومان » و یا « در یک جلسه صاحب ۱۵ هزار تارمو می شوید » از پزشک می پرسند که چند تار مو برایم می کارید؟ و یا اینکه درخواست کاشت تعداد زیادی تار مو را می کنند. واقعیت این است که نتیجه کاشت مو نه فقط به تعداد موهای کاشته شده بلکه به نوع چیدِمان موها هم بستگی دارد و حتی می توان گفت که فاکتور دوم به مراتب مهمتر از اولی می باشد. برای مثال اگر برای فرد ۳۰۰۰ تار مو شامل هزار گرافت سه تار مویی و برای فردی دیگر سه هزار تار مو شامل ۵۰۰ گرافت یک تار مویی، ۵۰۰ گرافت دو تار مویی و ۵۰۰ گرافت سه تار مویی کاشته شود، نتیجه کاشت درفرد دوم بسیار بهتر و زیباتر خواهد بود درصورتی که تعداد تار موی کاشته شده در هر دو مورد یکسان است. گاهی هم ممکن است تعداد زیادی تار مو برای فرد کاشته شده ولی اصل نامنظمی و زاویه ورود گرافت ها به پوست درکاشت مو رعایت نگردد. دراین حالت هم با اینکه تعداد موی کاشته شده کافی می باشد ولی نتیجه کاشت مو به دلیل عدم رعایت اصول زیبایی مورد رضایت بیمار قرار نخواهد گرفت.

بهترین فرد برای پیوند موی طبیعی کسی است که در منطقه دهنده مو (پشت سر) دارای موهای ضخیم با تراکم کافی بوده و از طرف دیگر طاسی وی قابل ملاحظه ولی محدود باشد (یعنی وسعت منطقه آن کوچک باشد). اگرتراکم موهای قبلی بیمار در منطقه گیرنده مو (منطقه طاس) زیاد باشد ممکن است وی پس از کاشت مو متوجه افزایش بیشتر تعداد موها نشده و لذا رضایت کافی بدست نیاید.

دکتر علی وفائی، متخصص پوست و مو