ادعاهای امنیتی صهیونیست‌ها

افکار عمومی جهان در حالی معطوف به تحولاتی مانند عراق، سوریه و لبنان هستند که در فلسطین اشغالی تحولاتی خاص در حال شکل گیری است. نکته مهم در تحولات فلسطین اشغالی تحرکات گسترده صهیونیست‌ها در حوزه امنیتی است.

افکار عمومی جهان در حالی معطوف به تحولاتی مانند عراق، سوریه و لبنان هستند که در فلسطین اشغالی تحولاتی خاص در حال شکل گیری است. نکته مهم در تحولات فلسطین اشغالی تحرکات گسترده صهیونیست‌ها در حوزه امنیتی است.

از یک سو محافل رسانه ای و نظامی صهیونیست ها از انفجارهای متعدد در مراکز صهیونیست نشین خبر می دهند و چنان عنوان می شود که در حملات گروه های تروریستی و البته مقاومت، چندین نفر کشته و زخمی شده اند. فرماندهان نظامی صهیونیست ها در فضاسازی رسانه ای ادعا کرده اند که از تهدید مقاومت بالاتر حضور گروه های تروریستی است که تهدیدی برای امنیت این رژیم عنوان می شود. در همین حال منابع خبری از مانورهای نظامی متعدد صهیونیست ها در کرانه باختری، قدس، اراضی اشغالی لبنان، سوریه و اردن خبر داده اند در حالی که حملات صهیونیست ها به غزه نیز شدت گرفته است.

تحرکات صهیونیست ها نشان می دهد که آنها آرایش نظامی گسترده ای گرفته اند و حتی ادعای احتمال آغاز جنگ جدید در منطقه را سر داده اند. در همین حال صهیونیست ها فضاسازی گسترده ای علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده اند و افرادی مانند نتانیاهو همچنان ادعای مقابله با دست یابی ایران به سلاح هسته ای را مطرح و حتی از اقدام یک جانبه برای تحقق این امر سخن می گوید.

مجموعه این رفتارها در حوزه امنیتی و نظامی صهیونیست ها این سوال را ایجاد می کند که دلیل این رفتار صهیونیست ها چیست؟ بویژه این که دستگاه های اطلاعاتی و نظامی این رژیم اذعان دارند که این رژیم توان آغاز جنگ جدید را ندارد. آمریکا نیز تأکید دارد که حاضر به همراهی با جنگ افروزی صهیونیست ها نیست.

در پاسخ به این پرسش بررسی وضعیت داخلی و خارجی صهیونیست ها امری قابل توجه است. از یک سو بسیاری از گروه های سیاسی و حتی شهرک نشینان با سیاست های نتانیاهو مخالفت کرده که نتیجه آن را در صف بندی برخی جریان های سیاسی مبنی بر کناره گیری نتانیاهو می توان مشاهده کرد. تظاهرات شهرک نشینان در اعتراض به وضعیت اقتصادی و امنیتی نیز بر چالشهای نتانیاهو دامن زده است.

در عرصه جهانی نیز رویکرد جهانی به مقابله با صهیونیست ها شدت گرفته چنانکه حتی متحدان اروپایی این رژیم نیز در برابر آن قرار گرفته و تحریم های بسیاری علیه این رژیم اعمال کرده اند.

با توجه به این شرایط نتانیاهو در وضعیت بحرانی قرار گرفته است که سرنگونی وی را می تواند به همراه داشته باشد. نتانیاهو با برجسته سازی مسائل امنیتی و اولویت دادن به آن و فرافکنی خارجی به دنبال سرپوش نهادن بر این چالشها و رهایی یافتن از چالش سرنگون شدن است در حالی که همزمان طرح های سلطه طلبانه این رژیم را نیز پیگیری می کند.

قاسم غفوری