کالبدشکافی پرتقال و نارنگی

تمام مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی، دارای ۴ بخش هستند؛ بخش اول آنها، همان پوسته ضخیم رویی‌شان است که تلخی و تماس آن با آلودگی‌های محیطی یا سموم کشاورزی، باعث می‌شود قابل مصرف نباشند.

تمام مرکبات از جمله پرتقال و نارنگی، دارای ۴ بخش هستند؛ بخش اول آنها، همان پوسته ضخیم رویی‌شان است که تلخی و تماس آن با آلودگی‌های محیطی یا سموم کشاورزی، باعث می‌شود قابل مصرف نباشند. بخش دوم، شامل پوسته‌های نرم و سفیدرنگی است که در پرتقال و نارنج دارای قطری بیشتر و ضخیم‌تر نسبت به نارنگی است. خوردن این پوسته نرم و سفید، نه خاصیتی دارد و نه ضرری. پس می‌توانید در صورت تمایل، یا آن را کاملا از میوه جدا کنید یا قسمتی از آن که به پرهای میوه چسبیده است، بدون دغدغه بخورید. بخش سوم مرکبات، همان پوسته بسیار نازک و شفافی است که روی گوشت آبدار میوه را پوشانده‌ است. خیلی از افراد سالم، به اشتباه و به‌ دلیل باورهای غلط، این پوست را جدا می‌کنند و فقط گوشت پرتقال و نارنگی را می‌خورند. این پوست نازک که پرهای مرکبات را از یکدیگر جدا می‌کند، حاوی مقدار زیادی فیبر است و به‌همین دلیل مصرف آن می‌تواند برای درمان یبوست مفید باشد. از این رو بهتر است افراد مبتلا به یبوست حتما این پوسته نازک پرتقال و نارنگی که می‌تواند باعث تحریک حرکات دودی روده شود، مصرف کنند. ضمن اینکه ریزمغذی‌های موجود در این پوسته، سرعت جذب قند میوه را در بدن پایین می‌آورد بنابراین خوردن آن برای افراد مبتلا به قند و چربی خون‌ بالا هم مفید است. آخرین بخش مرکبات،‌ گوشت آبدار و خوش‌طعم آنهاست که حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است.

بد نیست بدانید که گوشت خالص پرتقال و نارنگی بدون پوسته رویی‌شان، نوعی خوراکی بین میوه و آبمیوه محسوب می‌شود و خوردن آنها می‌تواند سرعت جذب قند میوه در خون را بالا ببرد.

دکتر محمدحسین انتظاری
متخصص تغذیه، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان