ام اس و تغذیه مناسب

ام اس یا اسکلروز چندگانه، نوعی بیماری عصبی است که طی آن پیام های عصبی از مغز به بدن منتقل نمی شود.

ام اس یا اسکلروز چندگانه، نوعی بیماری عصبی است که طی آن پیام های عصبی از مغز به بدن منتقل نمی شود. مبتلایان به این بیماری باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند. قبل از طراحی یک برنامه غذایی مناسب برای مبتلایان به ام اس، لازم است بدانیم آن ها از چیزی رنج می برند. به نقل از سایت «نیوزویک» هر چند این بیماری به شدت کیفیت زندگی را مختل می کند اما باید دانست که ام اس بیماری کشنده ای نیست و در طول عمر مبتلایان تاثیر ندارد. البته برخی مبتلایان به ام اس ممکن است در طول دوره بیماری شان به بیماری های دیگری هم مبتلا شوند که باعث کاهش عمر آن ها می شود. در این زمینه اتخاذ برنامه غذایی متعادل نقش مهمی در ارتقای سلامت مبتلایان دارد. ناهماهنگی حرکتی در دست ها و پاها، تغییرات در بینایی ، عدم کنترل مثانه، درد عضلات، بی حسی، سوزن سوزن شدن دست و پا، مورمور و سوزش دست وپا ، نداشتن تعادل و خستگی مفرط برخی از علایم این بیماری است که با اتخاذ یک برنامه غذایی سالم باید کنترل شود. متخصصان تغذیه ، افزودن بهترین مواد غذایی به برنامه روزانه مبتلایان را توصیه می کنند اما این برنامه غذایی به دقت زیادی نیاز دارد که از عهده فرد مبتلا برنمی آید اما اگر اطلاعاتی درباره برخی مواد مغذی داشته باشید، می توانید برنامه غذایی آسانی را تدارک ببینید.

● برنامه غذایی برای مقابله با ام اس

بدن برای عملکرد درست به پروتئین، کربوهیدرات ، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب نیاز دارد. پروتئین برای رشد، پیشگیری از بروز بیماری ها و ترمیم بافت های بدن لازم است. چربی های اشباع شده که منبع حیوانی دارد، باعث افزایش میزان کلسترول و در پی آن بیماری قلبی می شود اما چربی های غیراشباع شده گیاهی، این مشکل را ایجاد نمی کند. کربوهیدرات ها انرژی بدن را تامین می کند؛ ویتامین ها و مواد معدنی نیز اعصاب و عضلات را تقویت می کند. آب برای حمل مواد مغذی و هورمون ها لازم است. با دفع ضایعات سلولی دمای بدن تنظیم می شود. در فرد مبتلا به ام اس بالا رفتن دمای بدن می تواند منجر به خستگی مفرط یا بدتر شدن علایم بیماری شود. بنابراین باید روزانه به مقدار کافی آب مصرف شود. متخصصان توصیه می کنند که ۶۰ تا ۶۵ درصد کالری روزانه از کربوهیدرات ها، ۱۵ تا ۲۰ درصد از پروتئین ها و ۲۰ تا ۲۵ درصد از چربی ها دریافت شود اما از آن جا که محاسبه این درصدها کمی سخت است، به خاطر داشته باشید که بیشتر این مواد مغذی باید از سبزیجات، غلات سبوس دار، میوه و لبنیات کم چرب و حداقل میزان آن از ماهی و گوشت بدون چربی دریافت شود. در برنامه غذایی مبتلایان به ام اس، لازم است مواد غذایی از تمامی ۶ گروه غذایی وجود داشته باشد. بیشترین میزان باید از غلات سبوس دار باشد. مصرف چربی ها، روغن ها و شیرینی به حداقل برسد. مواد غذایی از فهرست مواد غذایی کم کربوهیدرات و کم کالری انتخاب شود. گنجاندن لبنیات کم چرب در این برنامه غذایی مفید است. برای این که چربی اضافه مصرف نشود، لازم است از گوشت، غذاهای دریایی و طیور کم چرب استفاده شود. مصرف گوشت قرمز به روزی ۷۰ یا ۱۰۰ گرم محدود شود. میزان کره، روغن، سس و... که به غذاها افزوده می شود، باید محدود شود. آب پز، کباب کردن یا پخت موادغذایی در فر نسبت به سرخ کردن غذاها ارجحیت دارد.

● نکات غذایی

مبتلایان به این بیماری ، باید از مصرف نوشیدنی های گازدار، نوشابه ، مشروبات الکلی ، نوشیدنی های شیرین، نمک زیاد و موادغذایی غنی از سدیم بپرهیزند.

می توان از چاشنی های خاص از جمله وانیل، دارچین، هل، جوز هندی، نعناع، میخک و زنجبیل به جای شکر استفاده کرد و پیاز، سیر ، جعفری، کرفس، فلفل قرمز، رُزماری، ریحان ، ترخون و مرزنگوش را به جای نمک به غذا افزود. یکی از عمده ترین مشکلات مبتلایان، ابتلا به یبوست است بنابراین مصرف آب و اتخاذ برنامه غذایی فیبردار می تواند از بروز این ناراحتی پیشگیری کند.

عامل دیگر یبوست نداشتن فعالیت جسمی است که به افزایش وزن منجر می شود. اتخاذ برنامه غذایی کم کالری همیشه راه حل مناسبی نیست. انجام ورزش های ملایم و مصرف به اندازه کالری از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. مصرف پرس های کوچک تر اما مکرر می تواند در کاهش وزن موثر باشد.

علت اصلی بروز ام اس هنوز مشخص نشده است. بنابراین مبتلایان باید زندگی کردن با این بیماری را یاد بگیرند. ام اس فعلا هیچ درمان قطعی ندارد اما دنبال کردن یک برنامه غذایی سالم و اتخاذ یک شیوه زندگی سالم سخت نیست.

نویسنده: علیرضا