بازار از نمک‌های تقلبی پر شده است

مشکلاتی که هم اکنون در صنعت نمک شاهد آن هستیم، بیشتر ناشی از نظارت نداشتن صحیح نهادهای نظارتی یعنی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است.

مشکلاتی که هم اکنون در صنعت نمک شاهد آن هستیم، بیشتر ناشی از نظارت نداشتن صحیح نهادهای نظارتی یعنی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد است. متاسفانه بازار مصرف، پر از نمک‌های تقلبی با بسته‌بندی‌های شیک و پرزرق و برق است و نظارت فعالی برای جمع‌آوری آنها وجود ندارد...

طبق قانون، توزیع نمک‌های کوبشی (نمکی که فقط از سنگ معدن آورده و بدون هیچگونه فرایندی آسیاب می‌شود) برای مصارف خوراکی ممنوع است در حالی که این نمک‌ها در بسته‌بندی‌های متنوع عرضه می‌شوند. شاید یکی از راه‌های برخورد با تولیدکنندگان نمک‌های تقلبی این باشد که وزارت ارشاد به چاپخانه‌ها دستور دهد از چاپ سلفون نمک‌هایی که پروانه تولید، ساخت و مجوز وزارت بهداشت ندارند، خودداری کنند. یعنی چاپخانه‌ها برای چاپ سلفون بسته‌بندی نمک، اول مجوزهای لازم را بررسی کنند.

موضوع مهم دیگر، مصرف نمک‌های غیراستاندارد در نانوایی‌هاست. نانوایی‌ها قیمت تمام شده نان خود را با احتساب قیمت نمک تصفیه شده بالا بردند در حالی که عملا بیشتر آنها از نمک کوبشی استفاده می‌کنند. در حال حاضر کارخانه‌هایی که نمک تصفیه‌شده تولید می‌کنند، می‌توانند کل نمک موردنیاز کشور را تامین کنند اما در بازار آنقدر نمک تقلبی زیاد است که تولیدکنندگان نمک تصفیه شده، تولیدشان کمتر شده و با مشکل مواجه هستند.

از سوی دیگر، درست است که قیمت ید نسبت به یکی، دو سال گذشته از کیلویی ۲۵ هزار تومان به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و بخش اعظم ید مورد نیاز ما وارداتی است اما مجموع نمک یددار در ایران شاید بیش از ۲۰ تن به ید نیاز نداشته باشد پس نمی‌توان گفت تحریم‌ها علت افزایش قیمت ید و تقلب در نمک است. همچنین برخی از اعضای انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه، خود ید وارد کردند و اگر سایر تولیدکنندگان با کمبود ید مواجه باشند، این افراد ید را در اختیار آنها قرار خواهند داد، درنتیجه مشکل از کمبود ید نیست. متاسفانه چندی پیش در تهران ازچند نوع نمک نمونه‌برداری و مشخص شد میزان ید آنها صفر است که این مساله می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به تولیدکنندگان نمک تصفیه‌شده که با زحمت و هزینه بالا نمک سالم تهیه می‌کنند، کاهش دهد.

● نمک یددار را چگونه نگهداری کنیم؟

- نمک یددار را نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا رطوبت قرار داد چون ید آن از بین می‌رود.

- نمک یددار تصفیه‌شده را باید در ظروف بدون منفذ پلاستیکی، چوبی، سفالی یا ظرف شیشه‌ای رنگی که نور از آن عبور نمی‌کند، نگهداری کرد.

- ظرفی که نمک یددار در آن نگهداری می‌شود، باید همیشه دربسته باشد چون اگر این نمک درمعرض هوا قرار گیرد، ید آن از بین می‌رود.

- ذخیره کردن ید به مدت طولانی باعث کاهش میزان ید آن می‌شود. سعی کنید نمک یددار را حداکثر تا ۶ماه پس از خرید مصرف کنید.

- هنگام طبخ غذا، نمک یددار تصفیه شده را در اواخر پخت به غذا اضافه کنید تا مقدار بیشتری ید در غذا باقی بماند.

مهندس علی اکبر ساداتی
رییس هیات مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه