گردشگری و پویایی اقتصاد شهری

امروزه یکی از ارکان رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار صنعت گردشگری و نوآوری‌ها و رقابت در آن است. استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی مطلوب برای رسیدن به اهداف موضوع عمده‌ صنعت گردشگری و پویایی اقتصاد شهری به شمار می‌آید.

امروزه یکی از ارکان رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار صنعت گردشگری و نوآوری‌ها و رقابت در آن است. استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی مطلوب برای رسیدن به اهداف موضوع عمده‌ صنعت گردشگری و پویایی اقتصاد شهری به شمار می‌آید.
مقاله‌ «بررسی دو تجربه‌ جهانی در ارتقای صنعت گردشگری و پویایی اقتصاد شهری» حول همین موضوع شکل گرفته و درصدد پاسخگویی به این پرسش است که قطب‌های گردشگری دنیا از چه عناصری و چگونه در ارتقای سطوح کمی و کیفی صنعت گردشگری خود بهره برده‌اند. این تجربه‌ها می‌تواند در رسیدن به جایگاه مطلوب صنعت گردشگری به شهرهای ایران نیز یاری برساند. این مقاله نوشته‌ فاطمه عظیم‌زاده موسوی و سیده ساره سجادی است و در اولین کنفرانس اقتصاد شهری ایران در سال ۱۳۹۰ در دانشگاه فردوسی مشهد ارائه شده است.
مقاله‌ مزبور برای پاسخ‌گفتن به پرسش فوق، برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات انجام‌گرفته در دو کلان‌شهر پاریس و استانبول را به عنوان دوقطب بزرگ گردشگری دنیای حاضر مورد مطالعه قرار می‌دهد.
نویسندگان مقاله دلایل انتخاب این دو شهر را تجارب موفق آنها در زمینه‌ «توسعه و بهره‌برداری از صنعت گردشگری و بهبود اقتصاد شهری، دستیابی به عناوین و موقعیت‌های ممتاز در گردشگری جهان و همچنین ایجاد بستر مناسب جهت مطالعه‌ مقایسه‌ای» ذکر می‌کنند. این مقاله با معرفی پاریس و جاذبه‌های گردشگری آن آغاز می‌شود و بعد از آن به تشریح استانبول و ویژگی‌های برجسته‌ گردشگری در این شهر می‌پردازد. شیوه‌های معماری و شهرسازی پاریس و استانبول، موقعیت و محورهای پویایی و توسعه‌ گردشگری این دو شهر و همچنین سیاست‌گذاری‌ها در جهت حفظ میراث فرهنگی- تاریخی و نمادسازی شهری نیز در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان به سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر رونق صنعت گردشگری در دو کشور فرانسه و ترکیه داشته اشاره می‌شود که از آن میان می‌توان به سیاست‌های همزمان تمرکزگرایی و تمرکززدایی در شهرهای فرانسه از جمله پاریس و تاثیر فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی شهر در رونق اقتصادی ترکیه و تلاش این کشور برای حضور در عرصه‌ بین‌المللی از طریق فرهنگ و تجارت اشاره کرد. متن کامل این مقاله در پایگاه اینترنتی زیر در دسترس است:
http://icnc.ir/index.aspx?pid=۲۸۹&metadataID=۰b۸a۸d۶۷-d۱۴۶-۴a۰e-a۵۸۴-۳۸b۴۷d۳۸۵bc۸