قبل از سرماخوردگی بخوانید

فردی که دچار سرماخوردگی می شود به عفونت گوش، ریه و سینوزیت مستعد می شود.

فردی که دچار سرماخوردگی می شود به عفونت گوش، ریه و سینوزیت مستعد می شود.در بیماران مبتلا به آسم نیز سرماخوردگی علت شایع بروز حمله های آسم ،سرفه های شدید و خس خس سینه است و از آنجا که هر سال انواع جدیدی از ویروس سرماخوردگی به وجود می آید ساختن واکسن علیه آنها تأثیری در کنترل و مقابله با آن ندارد. بنابراین برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی باید از ورود ویروس جلوگیری و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.دکتر حمید آهنچیان فوق تخصص آسم، آلرژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به معرفی راهکارهایی برای پیشگیری از سرماخوردگی پرداخته است.

● راهکارهای جلوگیری از ورود ویروس به بدن

یکی از اصلی ترین راه های ورود ویروس های سرماخوردگی به بدن دست های آلوده است.

تماس با فرد آلوده از طریق دست دادن یا استفاده از وسایل مشترک مانند میز، تلفن و لیوان می تواند موجب آلودگی فرد شود. تماس دست های آلوده با بینی، چشم و دهان، به انتقال ویروس های سرماخوردگی به فرد می انجامد.

ویروس سرماخوردگی می تواند تا ۱۸ ساعت روی وسایل زنده بماند، بنابراین یک راهکار بسیار مفید برای پیشگیری از سرماخوردگی شست و شوی دست ها پس از تماس با فرد بیمار یا وسایل آلوده و آموزش به کودکان درباره پرهیز از وارد کردن دست ها به بینی و دهان است.ویروس های تنفسی ممکن است از طریق تنفس و به دنبال انتشار قطره های حاصل از عطسه و سرفه نیز منتقل شود، بنابراین از تماس نزدیک با افراد بیمار به ویژه بوسیدن فرد بیمار باید خودداری کرد. به فرد بیمار نیز باید آموزش داده شود هنگام عطسه و سرفه کردن با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بگیرد و سپس دستمال را داخل سطل دردار بیندازد.قطعاً استراحت در منزل در مرحله انتشار سریع بیماری یعنی ۳ روز اول بسیار ضروری است.

● راهکارهای تقویت سیستم ایمنی

اگر سیستم ایمنی بدن سالم و فعال باشد، پس از ورود میکروب ها و ویروس ها به بدن، از تکثیر آنها جلوگیری می کند و در نهایت آنها را از بین می برد.

● شیوه های تقویت سیستم ایمنی

۱ - داشتن فعالیت منظم ورزشی و انجام چند نوبت ورزش در هفته. البته به این نکته توجه داشته باشید که ورزش های سنگین، اثر نامطلوبی بر سیستم ایمنی می گذارد.
۲ - کنترل حساسیت و بیماری هایی مانند آسم یا حساسیت فصلی، مانع از بروز سرماخوردگی می شود. هوای آلوده، دود سیگار و قلیان باعث افزایش ۲برابری عفونت های تنفسی و افزایش دوره بیماری می شود.

۳ - رژیم غذایی سرشار از سبزی و میوه، مصرف غلات سبوس دار و حبوبات که حاوی ویتامین های گروه B است.۴ - مصرف محصولات پروبیوتیک و کاهش مصرف موادغذایی که سیستم ایمنی را ضعیف می کند مانند قند، شکر، نوشابه و...۵ - برنامه خواب منظم۶ - مصرف برخی از گیاهان مانند آویشن، نعناع، بابونه

نباید غفلت کرد که سیستم ایمنی کودکان برای تکامل باید با عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری ها مواجه شود. این امر در تقویت سیستم ایمنی بدن آنها بسیار موثر است.اگرچه رعایت اصول بهداشتی بر سلامت فرد تأثیر به سزایی دارد، اما تمیزی وسواس گونه با شست و شوی مکرر محیط و اجازه ندادن به فرزندان برای حضور در پارک ها و مهدهای کودک یا بازی با همسالان و همچنین استفاده نابجا از آنتی بیوتیک ها، در نهایت منجر به تکامل غیرطبیعی سیستم ایمنی و ایجاد پاسخ های معیوب و غیرطبیعی آن می شود. به نحوی که به جای آمادگی برای مبارزه با عوامل عفونی، سیستم ایمنی به مواد حساسیت زای موجود در محیط واکنش غیرطبیعی نشان می دهد.

نویسنده: رمضانی