الهی‌ترین ازدواج

ژاکوبی، ریاضیدان معروف فرانسوی جمله عجیبی درباره رنه دکارت می‌گوید: معمولا به دست آوردن خاکستر مردان بزرگ بسیار آسان‌تر از دستیابی به خود آنان در زمان حیاتشان است.

ژاکوبی، ریاضیدان معروف فرانسوی جمله عجیبی درباره رنه دکارت می‌گوید: معمولا به دست آوردن خاکستر مردان بزرگ بسیار آسان‌تر از دستیابی به خود آنان در زمان حیاتشان است.

هر پدیده ای با شناخت کافی از موسسان یا آورندگان آن میسر می شود و این در حالی است که متاسفانه در ایران نسل جوان بخوبی واقف به اسطوره های دینی، ملی، فرهنگی و عرفی نیست و از سویی دیگر پدیده جهانی سازی با سازوکار ارتباطات و با هدف ذوب فرهنگی بخوبی قادر شده است که بخشی از نسل جوان ما را هدفگیری کند و موجبات استحاله فکری آنها را فراهم کند.

بسیاری از جوانان حتی نوع لباس مهمانی هنرپیشه یا ورزشکار خاص یا ساعات خواب آنان را می دانند ولی از اسطوره های موجود در فرهنگ، عرف و دین خویش غافل هستند یا در حد ظواهر از آن اطلاع دارند و این در حالی است که اگر این اسطوره ها با پشتوانه دولتی به افکار عمومی شناسانده شوند، چه بسا این طیف سرگشته از بسیاری اوهام دست برداشته و با توسل به الگویی بزرگ، از تقلید و پیروی کورکورانه از مظاهر فرهنگ های بیگانه دست بردارند.

روح بزرگ خدیجه (س) با آن همه عظمت، اقتدار و شکوه مادی، فقط با بازخوانی مقطعی از تاریخ بعثت، هر انسانی را حیرت زده می کند؛ برای مثال زمانی که به همراه پیامبر و حضرت علی(ع) در بدو امر در مراکز پرجمعیت مانند «مسجدالحرام» برای مقابله با آیین های چندگانه پرستی نمازی سه نفره را برپا می کردند و این در حالی بود که مخالفان به توهین و مسخره کردن آنان می پرداختند؛ آن هم مسخره کردن بانویی که نزدیک به نیمی از اقتصاد شبه جزیره را در اختیار داشت و بر آنان سالاری می کرد.

از خدیجه(س) مدیر، ثروتمند با دیوانسالاری خاص، مقتدر و سرشناس در منطقه، بسیار بعید به نظر می رسید که خود را در چشم رعیت و توده به درجه ای تنزل دهد که مورد تمسخر قرار گیرد اما نکته اینجاست که همانا روح بزرگ این بانوی عظیم الشان و ام المومنین و عشق و ارادت وی به پیامبر و دین محمد(ص) ایشان را به درجاتی رفیع رسانده که همه هستی خویش را برای این حرکت الهی نادیده می گیرد؛ امری که برای هر فردی از آحاد انسان های غیرمعصوم بسیار دشوار است و بی هیچ شبهه بخش مهمی از تحقق عینی دین اسلام مدیون این بانوی مجلله عرب است و از این رو می توان به این نتیجه رسید که خداوند حضرت خدیجه(س) را در میسر زندگی حضرت محمد(ص) قرار داد تا نهال اسلام با قوت به بار نشیند. وی تمام هستی خویش را در جهت تحقق دین اسلام سرمایه گذاری کرد و خود در گرویدن و تعهد به آن، اولین بود.

دکتر حمید قیدی
استاد دانشگاه