چه کسانی باید مکمل منیزیم مصرف کنند؟

نقش مهم و حیاتی منیزیم برای سلامت انسان و تاثیرات فراوان این ماده معدنی در فعل و انفعال‌های متابولیسمی و گردش خون و قلب بر هیچ‌کس پوشیده نیست...

نقش مهم و حیاتی منیزیم برای سلامت انسان و تاثیرات فراوان این ماده معدنی در فعل و انفعال‌های متابولیسمی و گردش خون و قلب بر هیچ‌کس پوشیده نیست...

اما متاسفانه مردم آنقدر که باید، درباره نقش و اهمیت این‌ عنصر آگاه نشده‌اند و حتی پزشکان نیز به این موضوع به دلایلی که نمی‌دانیم توجه خاصی نکرده‌اند. نه‌تنها در کشور ما، که در بیشتر کشورها حتی کشورهای غربی اغلب به‌دلیل هزینه اندازه‌گیری میزان منیزیم بدن این کار انجام نمی‌شود و در بسیاری از موارد فقر منیزیم همچنان پنهان می‌ماند.

شرایط زندگی امروز و استرس‌های فراوان، نیاز بیشتر ما را به مصرف منیزیم توجیه می‌کند. منیزیم یکی از مهم‌ترین
مواد معدنی برای بدن انسان است. این عنصر در فعالیت ۳۰۰ آنزیم در بدن دخالت دارد و در متابولیسم کربوهیدرات‌ها، آلبومین‌ها و چربی‌ها و همچنین تقسیم سلولی نقش مهمی ایفا می‌کند. سولفات منیزیم موسوم به «نمک تلخ» از مدت‌ها قبل به عنوان مسهل استفاده می‌شود. بنابراین به‌عنوان یک توصیه روتین در اغلب کشورهای اروپایی، پزشکان بعد از جراحی و در دیگر مواردی که به بیماران توصیه می‌شود در بستر بمانند و در بارداری که احتمال یبوست بالا می‌رود، مکمل‌های منیزیم را تجویز می‌کنند تا هم گردش خون پاها بهتر شود، هم بیمار دچار یبوست نشود و هم استرس و افسردگی پس از جراحی کنترل شود. این توصیه به‌خصوص پس از زایمان به زنان تازه وضع حمل کرده کمک زیادی می‌کند. در بعضی گروه‌های خاص، کمبود منیزیم مشکلات جدی به بار می‌آورد و باید حتما با اصلاح برنامه غذایی‌شان یا مصرف مکمل، این نیاز را رفع کنند:

۱) خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی هستند برای رفع مشکلات جانبی دوران بارداری و تولد نوزاد سالم به این ماده نیاز دارند. (برای خانم‌های باردار ۳۰۰ میلی‌گرم و برای مادران شیرده ۳۹۰ میلی‌گرم منیزیم توصیه شده است.)

۲) مبتلایان به فشارخون بالا و ناراحتی‌های قلبی

۳) افرادی که کار بدنی سنگین می‌کنند یا ورزشکاران

۴) افراد مسن با توجه به افت عملکرد روده و شیوع یبوست در اثر تغذیه بد ناشی از مشکلات اقتصادی یا بیماری‌های دهان و دندان از جمله گروه‌هایی هستند که نیاز بیشتر و ویژه‌ای به منیزیم دارند.

۵) برخی پزشکان محقق نتیجه تاثیر خوب و غیرمنتظره‌ تجویز منیزیم روی بیماران دچار گرفتگی ماهیچه پا و حتی کاهش ناراحتی گردش خون آنها را گزارش دادند.


دکتر عباسعلی محرابیان
فوق‌تخصص گوارش و کبد، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی