آثار افزایش نرخ ارز بر رشد اقتصادی

نوسانات بازار ارز موجب شده تا سیاست‌گذاران و کارشناسان اقتصادی تاثیر عدم تعادل بازار ارز بر متغیرهای اقتصادی را موضوع مطالعات و بررسی‌های خود قرار دهند.

نوسانات بازار ارز موجب شده تا سیاست‌گذاران و کارشناسان اقتصادی تاثیر عدم تعادل بازار ارز بر متغیرهای اقتصادی را موضوع مطالعات و بررسی‌های خود قرار دهند. مقاله‌ علمی پژوهشی «بررسی و پیش‌بینی آثار افزایش نرخ ارز بر رشد اقتصادی بخش‌های عمده‌ اقتصاد ایران(۱۳۹۳-۱۳۵۵)» از جمله‌ این پژوهش‌ها است. این مقاله توسط دکتر هادی غفاری، مهدی جلولی و علی چنگی آشتیانی به رشته‌ تحریر درآمده و در شماره‌ دهم فصلنامه‌ علمی پژوهشی پژوهش‌های رشد و توسعه‌ اقتصادی منتشر شده است.

نرخ ارز از متغیرهای مهم در هر نظام اقتصادی است. در کشور ایران که عمده‌ درآمد دولت از محل عایدات ارزی است، اهمیت نرخ ارز دوچندان خواهد شد. از آنجا که نوسانات نرخ ارز در عملکرد اقتصادی کشور تاثیر مستقیم دارند، از این رو بررسی این نوسانات امری گریزناپذیر خواهد بود. این مقاله «به بررسی اثر افزایش نرخ ارز پرداخته و با تدوین یک الگوی اقتصادسنجی کلان ساختاری کوچک مقیاس که به روش نوین همجمعی برآورد شده»، تاثیر نوسانات بازار ارز را بر چهار بخش عمده‌ اقتصاد کلان، یعنی کشاورزی، صنایع و معادن، نفت و گاز و خدمات مورد بررسی قرار می‌دهد.
نویسندگان این مقاله پس از تبیین و توضیح ساختار الگوی اقتصاد کلان تنظیم‌شده و مبنای نظری معادلات این الگو به ارزیابی آثار شوک ناشی از افزایش نرخ ارز بر تولید چهار بخش‌ عمده‌ اقتصاد ایران می‌پردازند.
نتایج این مطالعه حاکی از آن است که شوک ارزی مثبت، تولید واقعی را در چهار بخش مذکور مختل کرده و منجر به کاهش میزان تولید در این بخش‌ها می‌شود و در نتیجه‌ این امر، ساختار عرضه و تقاضای کل اقتصاد نامتعادل می‌شود. طبق این نتایج بخش نفت و گاز بیشترین کاهش را در میزان تولید در اثر شوک افزایش نرخ ارز متحمل شده است. نکته‌ دیگر آنکه پس از شوک ارزی نرخ رشد تولید در همه‌ بخش‌های عمده‌ اقتصادی کاهش یافته و پس از رسیدن به حداقل خود دوباره مسیر صعودی را در پیش می‌گیرد. در پایان پیشنهادهایی برای خنثی‌سازی آثار شوک ارزی مطرح می‌شود. این راهکارها به طور عمده مبتنی بر اصلاح ساختار تولید، شفاف‌سازی سیاست‌های پولی و مالی، پرهیز از یکسونگری و تعامل وزارتخانه‌های مربوطه در تامین مواد اولیه و واسطه‌ای در بخش‌های مورد پژوهش است. متن کامل مقاله در آدرس زیر قرار دارد:
http://egdr.journals.pnu.ac.ir/?_action=showPDF&article=۳۱۷&_ob=b۴۷a۶۷ca۲f۹۳۴۳۶dd۷۹۳۷۱۷۶۲۵۳eda۹۷&fileName=full_text.pdf