توطئه کشف حجاب

شاید هیچ توطئه‌ای را به پلیدی توطئه کشف حجاب در تاریخ معاصر ایران نتوان یافت؛ توطئه‌ای که رضاخان مبتکر و بنیانگذار آن بود و اجرای تز اسلام‌زدایی و جایگزین کردن ارزش‌های لیبرالیستی را می‌توان ریشه و بنیان این توطئه در جامعه مسلمانان دانست ...

شاید هیچ توطئه‌ای را به پلیدی توطئه کشف حجاب در تاریخ معاصر ایران نتوان یافت؛ توطئه‌ای که رضاخان مبتکر و بنیانگذار آن بود و اجرای تز اسلام‌زدایی و جایگزین کردن ارزش‌های لیبرالیستی را می‌توان ریشه و بنیان این توطئه در جامعه مسلمانان دانست؛ توطئه‌ای که رضاخان خالق آن بود، کسی که در طرح کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ با هدایت و حمایت استعمار پیر و انگلیسی‌ها روی کار آمد و لکه ننگی را بر صفحات تاریخ حکمرانی خود به یادگار گذاشت. پدیده شومی که می‌رفت تا جامعه اسلامی را دستخوش اهداف شوم استعمار کند.

پدیده کشف حجاب را می توان مهم ترین طرح اسلام ستیزی حکومت رضاخان دانست؛ طرحی که برای اجرا و عملیاتی کردن آن مجلس شورای ملی در ششم دی ماه ۱۳۰۷ به تصویب قانون متحدالشکل بودن البسه اقدام کرد.

این طرح پوشیدن کت و شلوار، کراوات و کلاه فرنگی برای مردان را امری الزامی و اجتناب ناپذیر جلوه می داد.

این تلاش رضاخان بود که زنان غرب زده و گروهی از زنان درباری را همراه و همگام خود کرد تا به صورت بی حجاب یا بدحجاب در انظار و مجامع عمومی ظاهر شوند و اختناق و ظلم حاکمان دربار به مردم اجازه هیچ حساسیت و برخوردی را به آنان ندهد.

اسلام ستیزی رضاخان زمانی به اوج خود رسید که در سفر به ترکیه شاهد تغییرات چشمگیر دولت لائیک ترکیه به رهبری کمال آتاتورک در راستای غربی کردن جامعه دینی و مسلمان آن کشور بود، رضاخان تحت تاثیر این پدیده قرار گرفت و در بازگشت به ایران از هیچ اقدامی در جهت اسلام زدایی و حجاب زدایی فروگذاری نکرد.

به گواه تاریخ در بهمن سال ۱۳۱۳ بود که دستور داد با افتتاح دانشگاه تهران، دختران بدون حجاب بر سر کلاس ها حاضر شوند و به تحصیل بپردازند.

رضاخان واکنش مردم، علما و بزرگان را به دلیل اقدام خود سرکوب کرد، سرکوب قیام گوهرشاد مصداق بارز آن است، قیامی که کشتار مردم مسلمان را به دنبال داشت.

شش ماه بعد یعنی هفدهم دی ماه ۱۳۱۴ رضا خان در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران قانون کشف حجاب را آشکارا و رسمی اعلام کرد.

جشن فارغ التحصیلی به ابتکار علی اصغر حکمت وزیر معارف و فراماسونر معروف تشکیل شد که بر اساس آن دوران سیاه برای زنان ایرانی آغاز شد.

از این روز بود که ماموران رژیم رضاخان در هر کوی و برزن با خشونت چادر از سر زنان ایرانی برمی داشتند.

استعمار با اجرای این طرح بخوبی دریافته بود که جامعه به سمت و سوی فرهنگ غیرخودی خواهد رفت.

فرهنگ غرب در میان خانواده ها نفوذ خواهد کرد و هیچ نیازی به استفاده از ابزار زور نیست و فرهنگ غربی جایگزین فرهنگ دینی مردم خواهد شد.

محمد خامه یار