«روز ایمنی در برابر زلزله» را به تقویم بازگردانید

برآورد‌های سازمان ملل نشان می‌دهد بر پایه آمارهای رسمی، سالانه حدود یک میلیارد دلار در اثر سوانح طبیعی به ایران خسارت مالی وارد می‌شود و به طور متوسط حدود یک و نیم میلیون نفر در معرض خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی قرار می‌گیرند.

برآورد‌های سازمان ملل نشان می‌دهد بر پایه آمارهای رسمی، سالانه حدود یک میلیارد دلار در اثر سوانح طبیعی به ایران خسارت مالی وارد می‌شود و به طور متوسط حدود یک و نیم میلیون نفر در معرض خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از مخاطرات طبیعی قرار می‌گیرند.

در کشوری که سوانح طبیعی هر سال خسارت ها و تلفات فراوانی به مردم و زیرساخت های کشور وارد می کند، مناسبت های ملی و بین المللی فرصت هایی است تا در آنها اهمیت موضوع آمادگی برای مقابله با بلایای طبیعی در کشور بازبینی شده، در توسعه آموزش های مربوطه در سطح ملی تلاش شود و از همه مهم تر به ارزیابی وضع بخش های مختلف کشور که با مخاطرات طبیعی روبه رو هستند، توجه شود.

معمولا مناسبت ها بیشتر فرصت هایی برای بیان دستاوردها، بدون ارزیابی کیفیت و بهای پرداخت شده برای آن تلقی می شود که این روند در کشور ما باید اصلاح شود. حدود ۲۴ سال پیش مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه ای، دومین چهارشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز بین المللی کاهش سوانح طبیعی تعیین کرد.

سال ۱۳۸۸ این سازمان اعلام کرد مناسبت سالانه ای را که برای هفته دوم ماه اکتبر به تصویب رسانده بود به طور ثابت به تاریخ سیزدهم اکتبر هر سال (بیست ویکم مهرماه) تغییر داده و نام آن را به «روز بین المللی کاهش سوانح» تغییر می دهد.

دکتر مهدی زارع، دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به این که بعضی کشور ها روز ملی ایمنی در برابر زلزله را به سالروز وقوع یک زلزله مهم خود ربط داده اند، می گوید: در کشور ما پس از وقوع زلزله پنجم دی ۱۳۸۲ در شهرستان بم که بیش از ۳۳ هزار کشته برجا گذاشت، این روز به نام «روز ملی ایمنی در برابر زلزله» نامیده شد.

این در حالی است که پیش از این در دهه هفتاد و پس از زلزله منجیل بر مبنای روز بین المللی کاهش سوانح طبیعی، بیستم مهر به عنوان «روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی» در تقویم ایران گنجانده شده بود. متاسفانه از سال ۱۳۸۹، پنجم دی به عنوان مناسبت های تقویمی از تقویم ایران حذف شد و روز بیستم مهر به عنوان «روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی» به عنوان یک مناسبت تقویمی گرامی داشته می شود.

در ایران نیز بهتر است «روز ایمنی در برابر زلزله» به پنجم دی یعنی سالروز زلزله ۱۳۸۲ بم برگردانده شود، و چه خوب که این کار امسال در دهمین سالروز زلزله بم انجام شود و مناسبت بیستم مهر نیز به همان مناسبت روز جهانی کاهش سوانح، به عنوان روز ملی کاهش سوانح گرامی داشته شود تا به این ترتیب کشور ایران که با تهدیدات طبیعی فراوانی از سیل و زلزله و سونامی گرفته تا آتش فشان و نشست سراسری زمین روبه رو است، بیش از پیش مورد توجه مسئولان و مقامات بالادست برای توجه و رسیدگی به این موضوع مهم قرار گیرد.

فرانک فراهانی جم