فشارخون طبیعی چند است؟

در هر انقباض عضله قلب، خونی از داخل سرخرگ‌ها عبور می‌کند و به دیواره آن فشاری وارد می‌کند که به آن «فشارخون» می‌گویند. فشار خون یک حداکثر (فشارخون سیستولی) و یک حداقل (فشارخون دیاستولی) دارد...

در هر انقباض عضله قلب، خونی از داخل سرخرگ‌ها عبور می‌کند و به دیواره آن فشاری وارد می‌کند که به آن «فشارخون» می‌گویند. فشار خون یک حداکثر (فشارخون سیستولی) و یک حداقل (فشارخون دیاستولی) دارد...

هنگام اندازه‌گیری فشارخون هر دو میزان باید ذکر شود. این میزان‌ها بیشتر برحسب میلی‌متر جیوه و گاهی سانتی‌متر جیوه گزارش می‌شود. گزارش فشارخون به صورت عدد کسری است که صورت آن فشارخون سیستولی یا ماکزیمم و مخرج آن فشارخون دیاستولی یا مینیمم است.


● وقتی فشارخون بالا می‌رود

سردرد،‌ وزوزگوش، ‌دیدپرشی و... به معنی بالا بودن فشارخون است. با این حال فشارخون بالا یا پرفشاری خون بیماری خاموشی است و به همین دلیل به تمام افراد توصیه می‌شود از ۴۰ سالگی به بعد سالی یک مرتبه فشارخونشان را بررسی کنند.


● عوارض پرفشاری خون

در صورتی که فردی مبتلا به پرفشاری خون و برای مدت طولانی نسبت به آن بی‌تفاوت باشد و درمان‌ها را جدی نگیرد به‌تدریج عروق خونی‌اش دچار آسیب می‌شوند. آسیب‌دیدگی عروق در ناحیه مغز می‌تواند منجر به سکته مغزی یا بیماری‌هایی نظیر زوال عقل و آلزایمر شود. در ناحیه قلب احتمال سکته قلبی یا نارسایی قلبی افزایش می‌یابد. در کلیه‌ها بافت عضو به تدریج از بین می‌رود و فرد دچار نارسایی کلیه می‌شود. پرفشاری خون عامل بروز التهاب‌های عروقی و برخی ناراحتی‌های بینایی هم هست.


● چرا دچار پرفشاری خون می‌شویم؟

با بالا رفتن سن، عروق قابلیت انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند. البته به غیر از سن، وراثت، چاقی، مصرف بالای نمک، ابتلا به دیابت، کلسترول و مصرف سیگار هم در این مساله نقش دارد. در برخی خانم‌ها مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری با پایه استروژن می‌تواند باعث پرفشاری خون شود، البته با قطع مصرف قرص طی چند هفته فشار مجددا به حالت عادی برمی‌گردد. برخی افراد گمان می‌کنند بالا رفتن فشارخون‌ به دلیل استرس است. باید گفت فشارهای عصبی و استرس هیچ یک عامل بروز فشارخون بالا نیستند اما استرس می‌تواند به صورت لحظه‌ای باعث بالا رفتن فشارخون شود که البته به سرعت به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

اگر دستگاه فشار خون در منزل دارید، برای اندازه‌گیری فشار خونتان باید بنشینید و دستتان را روی میز بگذارید و براساس دستورالعمل دستگاه فشارخونتان را اندازه بگیرید. توصیه می‌شود برای اینکه از جواب مطمئن باشید، ۳ روز و هر روز ۶ مرتبه فشارخونتان را اندازه‌گیری کنید: ۳ مرتبه صبح‌ قبل از مصرف صبحانه یا دارو و ۳ بار قبل از خواب شبانه. از میان تمام دستگاه‌های موجود در بازار انواع الکترونیکی که روی بازو نصب می‌شوند، بهترند اما باید قبل از خرید مطمئن شوید دستگاه تاییدیه وزارت بهداشت را دارد.

ترجمه: سمیه مقصودعلی
منبع: Top santé