کی میوه بخوریم؟

همانطور که توصیه می‌شود تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را در طول روز و با فاصله‌های زمانی مناسبی مصرف کنید، توصیه می‌شود میوه‌ها را هم در طول روز استفاده و از خوردن همزمان چند میوه و در یک وعده خودداری کنید.

همانطور که توصیه می‌شود تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را در طول روز و با فاصله‌های زمانی مناسبی مصرف کنید، توصیه می‌شود میوه‌ها را هم در طول روز استفاده و از خوردن همزمان چند میوه و در یک وعده خودداری کنید. خوردن همزمان چند میوه مانند این است که بخواهید ۸ لیوان نیاز بدنتان به آب را با نوشیدن یک یا دو بطری آب به‌صورت یکجا، تامین کنید! هرچند که با نوشیدن ۸ لیوان آب، آب زیادی وارد بدن می‌شود، اما در مدت زمان کوتاهی هم از بدن دفع خواهد شد و باز هم بدن را با خطر کم‌آبی مواجه خواهد کرد. از این رو، بهتر است که در صورت امکان، اگر قرار است ۴ میوه در طول روز بخورید، این ۴ عدد را در ۴ زمان مختلف از روز مصرف کنید تا حجم متناسب‌تری از ویتامین‌ها و املاح را در فاصله‌های زمانی مختلف به بدنتان برسانید. با این حال، کم نیستند افرادی که به دلیل مشغله کاری، نمی‌توانند سهم میوه‌ها و سبزی‌های
مورد نیاز بدنشان را در طول روز بخورند و مصرف این گروه از خوراکی‌ها را به‌ وعده شام و بعد از آن موکول می‌کنند. بد نیست این افراد بدانند به هر حال، خوردن همزمان میوه‌ها و سبزی‌ها در یک وعده، بهتر از نخوردن آنهاست. البته اگر افراد شاغل یا دانشجو بتوانند مقداری میوه با خود به محل کار یا تحصیلشان ببرند یا به‌محض رسیدن به منزل، یکی دو واحد از سهم میوه‌ها و سبزی‌های مورد نیاز روزانه‌شان را مصرف کنند، بهتر از این است که همه سهم میوه خود را یکجا و بعد از شام بخورند. نکته دیگر اینکه به افراد لاغر توصیه می‌شود میوه را بعد از صرف غذای اصلی مصرف کنند و افراد دارای اضافه‌وزن، سهم میوه‌های خود را قبل از خوردن وعده‌های اصلی غذایی‌شان بخورند تا کمی جلوی اشتها و ولع آنها برای خوردن غذای اصلی گرفته شود. ضمن اینکه مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات یا کیوی، کمی قبل یا همراه غذا می‌تواند به جذب بهتر آهن موجود در غذا نیز کمک کند.

دکتر محمدحسین انتظاری
متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان