بی‌سر شد و یاسین شد...

سال ۹۰ به سفارش شهرداری تهران این پوستر را ساختم و اینک آن را پیشکش می‌کنم به دوستانم و همه آزادی‌خواهان و آزادگان دنیا.

سال ۹۰ به سفارش شهرداری تهران این پوستر را ساختم و اینک آن را پیشکش می‌کنم به دوستانم و همه آزادی‌خواهان و آزادگان دنیا.

چون قرار بود پوستر برای همه در خیابان های شهر نمایش داده شود، فضای معمول بیرق های عاشورایی را در این اثر حفظ کردم و نخواستم با ساختارشکنی هنری در قالب کار، بین مخاطب و اثر فاصله ایجاد کنم.

معمولا براساس شعار پیشنهاد شده از سوی سفارش دهنده، کار را به سامان می رسانم، اما شعارها و نوحه هایی را که برای این سفارش فرستاده بودند به دلیل عیار پایین ادبی و شعری نپذیرفتم و خودم شعرش را ساختم.

برخی پوسترهایم را مثل همین نمونه ابتدا طراحی و سپس شعار یا شعری مناسب برایشان انتخاب می کنم. کانسپت (مفهوم) این پوستر را از بی سر شدن واژه «حسین» یافتم که بدون حرف «ح» واژه «سین» می ماند و «یا حسین» تبدیل به «یاسین» می شود.

یاسین نام سوره ای از قرآن است. آن پیشوای شهید آزادی، خود، قرآنی ناطق بود که بر حاکم دیکتاتوری که داعیه دار دین و قرآن بود، شورید و آینه آیین شد. از سویی به خانواده پیامبر(ص) نیز آل «یاسین» می گفتند. بی سر شدن حسین(ع) یعنی یاسین شدنش و شعاری که برای این کار ساختم، به فضای اثر کمک کرد که پوستر کامل شود:

«بی سر شد و یاسین شد / آینه آیین شد»

فرزاد ادیبی