آرامش، کیمیای دست‌یافتنی

(ألا بذکر الله تطمئن القلوب) «آگاه باشید که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد».(سورە رعد،آیه ۲۸) در عصری که بسیاری آن را عصر اضطراب می‌نامند،آرامش گمشده انسان است و به عبارتی برای آدمی که در عصر آهن و ماشین زندگی می‌کند، آرامش حکم کیمیا دارد؛ کیمیایی که دست یافتنی است؛ اما نگهداری آن، توانایی و تلاش می‌خواهد.

(ألا بذکر الله تطمئن القلوب) «آگاه باشید که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد».(سورە رعد،آیه ۲۸) در عصری که بسیاری آن را عصر اضطراب می‌نامند،آرامش گمشده انسان است و به عبارتی برای آدمی که در عصر آهن و ماشین زندگی می‌کند، آرامش حکم کیمیا دارد؛ کیمیایی که دست یافتنی است؛ اما نگهداری آن، توانایی و تلاش می‌خواهد. انسان امروزی که غرق در تجملات و مادیات بوده و در ازدحام شهرهای بزرگ و کوچک خود را گم کرده سلامت روح و جسم را از دست داده است. آرامش، تنها دارویی است که می‌تواند دردهای انسان را تسکین دهد و روح و جسم را سلامت بخشد.
آرامش یعنی چه؟ آرامش، یعنی تشویش و اضطراب و دلهره نداشتن. آرامش، یعنی رهایی از حزن و غم و اندوه و هراس. حال جای این سؤال است که چگونه می‌توان کیمیای آرامش را به دست آورد؟در میان ناراحتی ها،تنها با داشتن نیروی نهانی اعتقاد به مبدأ حقیقی است که می‌توان بر مشکلات زندگی چیره گشت. فقط آن نیرو و قدرت است که می‌تواند بر تشویش و اضطراب و نگرانی آدمی فائق آید.
این نیرو، جز با تربیت اخلاقی و تزکیه نفس و همچنین رعایت اصول و تعلیمات پیشوایان دین و دانش به دست نمی‌آید. با نیروی ایمان و خدا پرستی و پیروی از تعالیم انبیا می‌توان بر تمام مشکلات روحی و دغدغه‌های زندگی چیره شد. از نظر قرآن، دستیابی به آرامش، فقط از یک راه ممکن بوده و آن یاد خداست. (ألا بذکر الله تطمئن القلوب) «با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد». «خدا»، خالق و برپادارنده نظام هستی بوده و فقط یاد او می‌تواند برای انسان آرامش و اطمینان را فراهم آورد. یاد خدا، محصول ایمان به خداست. یعنی، باید خدا را باور داشت، تا بتوان از ثمره اطمینان و آرامش برخوردار شد.
یاد خدا، به این معناست که دائماً متوجه باشیم که عالم طبیعت مالکی دارد و هدفی و انسان در محضر خدای حکیم، قادر، مهربان و خیرخواهی است که در سخت ترین شرایط، بنده خود را تنها نمی‌گذارد و همیشه و همه جا با اوست. او خدایی است که بر بندگان خویش از پدر و مادر مهربان تر است و دوست دارد که همه به کمال و فلاح برسند. امام علی(ع)فرمود:ذکر الله جلاء الصّدور و طمأنینهٔ القلوب. «یاد خدا،روشنی بخش سینه‌ها و آرامش دل‌هاست.»