با قافله دل‌ها

پیامبر در چهل سالگی به مقام رسالت مبعوث شد. حضرت موسی ۴۰ شب با خداوند متعال ملاقات خصوصی داشت. سرگردانی قوم موسی در بیابان‌ها ۴۰ سال طول کشید.

پیامبر در چهل سالگی به مقام رسالت مبعوث شد. حضرت موسی ۴۰ شب با خداوند متعال ملاقات خصوصی داشت. سرگردانی قوم موسی در بیابان‌ها ۴۰ سال طول کشید.

گفته اند در نافله شب ۴۰ مومن را دعا کنید، باز هم گفته اند همسایگان را تا ۴۰ خانه گرامی بدارید. می گویند عدد ۴۰ در سن انسان ها، نشانه بلوغ، کمال و رشد فکری است. آورده اند که پدر ما حضرت آدم ۴۰ شبانه روز روی کوه صفا در حال سجده بود.

از همه اینها که بگذریم، اربعین حکایتی دارد در قصه جانسوز کربلا. ۴۰ روز از غروب آفتاب عالمگیر کربلا می گذشت که کاروانی خسته، غمزده و رنجدیده دوباره خود را به این سرزمین پربلا می رساند، ۴۰ روز بود که آسمان بر حسین بن علی(ع) خون می بارید و زمین ۴۰ روز تار و تاریک مانده بود.

حالا ۴۰روز است که خورشید رنگ خون به خود دارد. ۴۰ روز فرشتگان بساط گریه و اشک و ماتم خویش را در بسیط خاک گسترانده اند، اینک کاروانی به بهشت زمین، کربلا می آید برای زیارت. اربعین نزدیک است و قافله دل به سوی کربلا بی تاب تر از هر زمان دیگری است، قافله ای که زینب قافله سالار آن است و سالیان سال است دیگر قافله ها را به دنبال خود دارد.

کاروان اربعین در گذر تاریخ و پیچ و خم آن هرگز از حرکت بازنایستاده است، کاروانی به امتداد همه قافله هایی که راهی کربلا و زائر حسین بن علی(ع) شدند. ما دل به کربلا سپرده ایم، دل به جابر بن عبدالله انصاری، اول زائر کربلا، دل به کاروان عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری تا شاید کربلایی شویم. اربعین سیر مسیر عشق کربلاست، به قصد زیارت حسین بن علی.

کربلا جلوه گاه محبت و دوستی می شود برای عاشقان سیدالشهدا(ع)، برای آنان که نشانی از ایمان دارند و می خواهند زیارت نامه حسین(ع) را در اربعین زمزمه کنند. اربعین هنگامه ای برای تجدید عهد با ولایت، پیمان و تعهدی که در بند بند وجود عاشقان خود نهفته است.

کربلا حریم حرم عاشقان خود می شود برای آنان که می خواهند از نزدیک حسین بن علی(ع) را زیارت کنند و سلام دهند و با چشمی اشک آلود بر مظلومیت و شهادت او و به گرفتاری هایی که اسیر آن شد، گواهی دهند.

کربلا دوباره مهد عاشقان حسین(ع) می شود، آنان که کاروان عقیله بنی هاشم را همراهی کرده اند تا زمزمه زیارت داشته باشند: درود خدا بر شما، بر روان شما، بر پیکر های شما، بر حاضر و غایب شما، ما با شماییم ای شهیدان کربلا نه با دشمنان شما. دل تسلیم دل شماست.

محمد خامه یار