«گذشته» فرهادی در راه « جدایی»

نامزدی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در جوایز گلدن‌گلوب و اهدای جایزه «یونسکو» جوایز آسیاپاسیفیک به فیلم «حوض نقاشی» از موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در روز ۱۲ دسامبر ۲۱ آذر ماه بود.

نامزدی فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در جوایز گلدن‌گلوب و اهدای جایزه «یونسکو» جوایز آسیاپاسیفیک به فیلم «حوض نقاشی» از موفقیت‌های بین‌المللی سینمای ایران در روز ۱۲ دسامبر ۲۱ آذر ماه بود.
گذشته آخرین ساخته اصغر فرهادی نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی گلدن‌گلوب شد. پیش از این برنیس بژو در جشنواره کن سال پیش، به خاطر گذشته، جایزه بهترین بازیگر زن را دریافت کرده است. چندی پیش هم گذشته جایزه بهترین فیلم خارجی سال را از انجمن منتقدان امریکا دریافت کرده بود. این برای دومین بار است که اصغر فرهادی نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب شده است. رقبای فیلم فرهادی در گلدن‌گلوب فیلم‌های آبی گرم‌ترین رنگ است، برنده نخل طلای کن، ساخته عبدالطیف کشیش، زیبایی بزرگ، ساخته پائولو سورنتینو، شکار و باد برمی‌خیزد، هستند.
مراسم سالانه اعطای جوایز گلدن‌گلوب ۱۲ ژانویه ۲۰۱۴ (۲۲ دی) برگزار می‌شود. گذشته با بازی علی مصفا و برنیس بژو و طاهر رحیم، نماینده سینمای ایران در اسکار هم هست و به نظر می‌رسد با نامزدی در گلدن‌گلوب شانس نامزدی و برنده شدن هم دارد. اصغر فرهادی پیش از این در سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانسته بود جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی را کسب کند. چندی پیش هم هیات منتقدین فیلم امریکا در مراسم سالانه خود فیلم «گذشته» را به عنوان برترین فیلم خارجی سال انتخاب کرد. اصغر فرهادی پیش از این در سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانسته بود جایزه گلدن‌گلوب بهترین فیلم خارجی را کسب کند. همزمان با این اتفاق، فیلم سینمایی «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری جایزه یونسکو را از مراسم آسیاپاسیفیک دریافت کرد.
فیلم «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری سال ۹۱ در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نظر تماشاگران را دریافت کرد. این فیلم را منوچهر محمدی تهیه کرده و محصول حوزه هنری است. نگار جواهریان که برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن آسیاپاسیفیک شده بود در مراسم حضور داشت و به نمایندگی از گروه تولید این پروژه جایزه را دریافت کرد. این مراسم در شهر بریسبین استرالیا برگزار شد. جایزه «یونسکو» به فیلمی که بیشترین مشارکت در ارتقا و حفظ تنوع فرهنگی را داشته اعطا می‌شود. پیرامون نامزدهای رشته‌های مختلف هفتمین دوره جایزه سینمای آسیا و پاسیفیک (آپسا) پیش از این اعلام شد که نام اصغر فرهادی و فیلم «گذشته»، نگار جواهریان و شهرام مکری در میان نامزدها دیده می‌شد.
مازیار میری که جایزه «یونسکو» جوایز فیلم آسیاپاسیفیک را دریافت کرده است، به گروه سازنده «حوض نقاشی» دریافت این جایزه را تبریک گفت و در گفت‌وگویی با ایسنا درباره دلایل عدم حضورش در مراسم اهدای جوایز آسیاپاسیفیک، گفت: به دلیل مشغله کاری و همچنین حضورم در هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، نتوانستم در این مراسم شرکت کنم و خانم نگار جواهریان بازیگر فیلم زحمت کشیدند و در این مراسم در استرالیا حضور داشتند. میری همچنین با اشاره به نامزدی «گذشته» گفت: لازم است به اصغر فرهادی به خاطر نامزد شدن فیلم «گذشته» در گلدن‌گلوب تبریک بگویم و امیدوارم سینمای ایران همچنان به موفقیت خودش ادامه دهد.
امیدوارم امید به سینمای ایران که روزهای سختی را سپری کرده است و به نظر می‌آید در حال حاضر دوران خوبی را پشت سرمی‌گذارد، بازگردد و مسوولان فرهنگی و هنری کشور جدا از مسوولان وزارت ارشاد که این روزها امید را به اهالی سینما برگردانده‌اند، نگاه مهربانه‌تری به سینما داشته باشند.