۴ توصیه مهم به تازه واردها

به طور کلی فعالیت موفقیت‌آمیز در بازار سرمایه همانند سایر حوزه‌های شغلی نیازمند صرف زمان و پیگیری مستمر است؛ بنابراین بر خلاف تصور عمومی، فعالیت در بازار سرمایه یک تخصص است و به افراد غیر‌حرفه‌ای توصیه می‌شود که به منظور کسب بازده مطلوب از بازار سهام، به طور مستقیم وارد عرصه فعالیت نشوند و سرمایه‌گذاری را به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق‌های مشترک انجام دهند.

به طور کلی فعالیت موفقیت‌آمیز در بازار سرمایه همانند سایر حوزه‌های شغلی نیازمند صرف زمان و پیگیری مستمر است؛ بنابراین بر خلاف تصور عمومی، فعالیت در بازار سرمایه یک تخصص است و به افراد غیر‌حرفه‌ای توصیه می‌شود که به منظور کسب بازده مطلوب از بازار سهام، به طور مستقیم وارد عرصه فعالیت نشوند و سرمایه‌گذاری را به صورت غیر مستقیم از طریق صندوق‌های مشترک انجام دهند. اصول اولیه ورود به بورس را می‌توان به اختصار به شرح زیر برشمرد:

۱) یک استراتژی مشخص انتخاب و روی آن تمرکز کنید. تنها در شرایطی که با زیان مواجه شدید، روش خود را مورد بازبینی قرار دهید و آن را اصلاح کنید.

۲) دید بلندمدت داشته باشید. درگیر شدن در دیدگاه کوتاه‌مدت و فرآیند نوسان‌گیری در بازار سهام علاوه بر نیاز به مهارت و دقت زیاد و لزوم ارتباط نزدیک با معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری، اضطراب مضاعفی را بر فرد تحمیل می‌کند.
۳) زمان ورود و خروج را مشخص کنید. بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام مرغوب بازار را به درستی تشخیص می‌دهند، اما در تعیین زمان سرمایه‌گذاری اشتباه می‌کنند. اگر سرمایه‌گذار زمان صحیح برای ورود و خروج به سرمایه‌گذاری‌های مختلف را تشخیص ندهد، پس از مدتی با زیان و کاهش سرمایه مواجه می‌شود.
۴) به شایعات بازار اتکا نکنید. در جریان فراز و فرود بازار سهام، اغلب بیش از هر چیز شایعات، اخبار و تحلیل‌های «نادرست» به سرمایه‌گذاران مخابره می‌شود. بنابراین، مهم‌ترین اصل سرمایه‌گذاری در هر بازار مالی این است که سرمایه‌گذار شخصا با مبانی علمی سرمایه‌گذاری آشنا شود و بتواند در بازار با استراتژی خود و نه بر مبنای توصیه دیگران عمل کند.
۵) سبد سهام تشکیل دهید. اصل مهمی که هر سرمایه‌گذار بازار سهام باید مد نظر قرار دهد، متنوع کردن سرمایه‌گذاری‌ها و تشکیل سبد سهام (پرتفوی) به‌منظور کنترل ریسک سرمایه‌گذاری است. اگرچه شاید به نظر برسد ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری، بازدهی را محدود می‌کند، اما تجربه نشان داده است که در بلندمدت کفه ترازوی بازدهی پایدار به نفع کسانی است که به جای تمرکز بر تک سهم‌ها، سبد سهام تشکیل داده‌اند.

شروین شهریاری
کارشناس بازار سرمایه