موزه‌ای پوشیده از جواهر

مجموعه گالری‌های نادر صنعانی کلکسیونی زیبا از انواع سنگ‌ها را در شهر‌های مختلف به نمایش گذاشته است. یکی از این مجموعه‌ها موزه سنگ وگوهر دریای نور برج موزه آزادی است.

مجموعه گالری‌های نادر صنعانی کلکسیونی زیبا از انواع سنگ‌ها را در شهر‌های مختلف به نمایش گذاشته است. یکی از این مجموعه‌ها موزه سنگ وگوهر دریای نور برج موزه آزادی است.
این مجموعه بی‌نظیر از سال ۸۸ تا به امروز دایر است و حاصل ۲۴ سال تلاش و زحمت این استاد برجسته است. او مهندس راه و ساختمان و متولد سال ۱۳۲۱ شهر تبریز است و در دوران زندگیش این مجموعه نفیس را گردآوری ودر شهرهای تهران رامسر و شیراز به نمایش عموم گذاشته است. در اطراف راهروی ورودی برج آزادی ۴ ویترین دیواری قرار گرفته است که داخل آنها نمونه‌هایی زیبا و منحصر به فرد از سنگ‌های نیمه قیمتی و انواع سنگ‌های فلوریت ایران و جهان به رنگ یشم و سبز در کنار انواع عقیق‌های ایران به چشم ‌می‌خورد.
داخل ویترین‌ها محصولات تولید شده مانند گلدان‌‌ها، آکواریوم، کاسه‌های عقیق، قوری، تابلو سنگ‌ها و زیور آلاتی مانند گردنبند و دست بند و حکاکی‌های سنگی عقیق زیبا به رنگ‌های قرمز و آبی در کنار سنگ‌های تایلندی توجه همگان را به خود جلب ‌می‌کند. جواهراتی از سنگ دمانتوئید سنگ‌های فیروزه ایران و جهان در کنار هم چیده شده‌اند و بیننده با یک نگاه به تفاوت آشکار فیروزه ایران با سایر کشورها پی ‌می‌برد.
تالار کهن موزه آزادی سالنی است با فضای گسترده که زیر برج آزادی قرار گرفته است. در این موزه ۱۴۰ نمونه در ویترین‌های متعدد چیده شده است. که علاوه بر خود سنگ مجموعه‌هایی هنری مانند ظروف تراشیده شده و یک باغ پرنده سنگی در معرض دید قرار دارد. نمونه‌ای از سنگ کهربا که حشره‌ای از ۲۰ میلیون سال پیش را در دل خود حفظ کرده است از بخش‌های جذاب این موزه است. این سنگ یک گوی شفاف زرد رنگ است که حشرات یا گیاهان دوران گذشته را با خود دارد و بیشتر در اروپای شرقی و جنگل‌های شمال یافت ‌می‌شود.
سنگ‌های لاجورد، مروارید‌های خلیج‌فارس، فسیل‌ها و شهاب سنگ‌ها در طرح‌های بسیار متنوع و زیاد در برابر دید تماشاچیان قرار دارد. اگر قصد خرید دارید علاوه بر این مجموعه موزه فیروزه‌های ایران و جهان در باغ موزه قصر یکی از نمایشگاه‌های استاد صنعانی است که فرصت سفارش و خرید را فراهم کرده است.
نمونه‌هایی از آباژور‌های سنگی، درختچه‌ها و میز‌ها از سنگ‌های مختلف ساخته شده است. با این آثار ارزشمند ‌می‌توانید گوشه‌ای از منزل و محل کار خود را بیارآیید. البته در خرید سنگ‌های نیمه قیمتی باید بسیار دقت کرد و با شناخت کافی و از مکان‌های مطمئن اقدام به خرید کنید، زیرا بسیاری از این سنگ‌ها رقبای شبیه به خود دارند که بسیار فریبنده‌اند. دیدن از این موزه‌ها شناخت شما را از سنگ‌ها افزایش ‌می‌دهد. سایر موزه‌های استاد صنعانی عبارتند از: موزه سنگ و گوهر دریای نور باغ ارم شیراز، نمایشگاه سنگ و گوهر دریای نور، کاخ سخت سر رامسر، گالری بندرگاه هنر در موزه تماشاگه زمان تهران که بازدید از آنها برای علاقه‌مندان به سنگ‌های قیمتی تجربه‌ای به یادماندنی خواهد بود.