بهترین سن ازدواج برای پسران

بهترین زمان برای ازدواج پسران سنین ۲۵-۲۴ سالگی است اما متاسفانه در حال حاضر پسران و دختران در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند. در کنار سن، عوامل دیگری نیز در تعیین زمان مناسب برای ازدواج تاثیرگذار است مثلا فرد باید به بلوغ فکری، رشد جسمی، روانی، شخصیتی، اجتماعی و استقلال فکری رسیده باشد.

«پسری ۲۸ ساله هستم اما والدینم می‌گویند ازدواج برایم زود است. سن مناسب ازدواج چه سنی است؟ با تشکر محمد د. از بندرعباس»...

بهترین زمان برای ازدواج پسران سنین ۲۵-۲۴ سالگی است اما متاسفانه در حال حاضر پسران و دختران در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند. در کنار سن، عوامل دیگری نیز در تعیین زمان مناسب برای ازدواج تاثیرگذار است مثلا فرد باید به بلوغ فکری، رشد جسمی، روانی، شخصیتی، اجتماعی و استقلال فکری رسیده باشد. ممکن است آقایی ۲۴ ساله شرایط مطلوب برای ازدواج را داشته باشد و بتواند ازدواج کند، درحالی که فرد دیگری در ۲۶ سالگی، هنوز این شرایط را نداشته باشد. قطعا در این شرایط ازدواج به صلاح او نیست. حالا این شرایط چیست؟ امکانات اولیه مادی، ثبات عاطفی، ثبات فکری و قدرت مدیریت بحران. معمولا میزان دخالت والدین به موقعیت، سن و میزان بلوغ فرزندان بستگی دارد. اگر سن فرزند پایین باشد لازم است دقت و دخالت بیشتر و در صورت نیاز مخالفت جدی داشته باشند، چون در بیشتر موارد تصمیم‏گیری در مورد ازدواج تحت تاثیر احساسات گذراست.
ولی اگر سن فرزندان بالاست و معمولا فرد به بلوغ فکری رسیده، به‏خصوص اگر فرزندی از نظر شخصیتی معقول باشد و احساساتی نباشد والدین باید بیشتر به او اعتماد کنند. شما هم اشاره نکرده‌اید که والدینتان به چه دلیل می‌گویند ازدواج برایتان زود است. حتما تا به حال علت آن را پرسیده‌اید. این گفته آنها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ مثلا عدم پختگی شما یا نداشتن توانایی پذیرش مسوولیت‌های مالی و حل مشکلات اقتصادی و استقلال، نگرانی از شغل، نگرانی درباره تامین هزینه‌های عقد و عروسی، تهیه منزل و پرداخت اجاره‌خانه یا وابستگی شدید والدین به شما یا دخالت بیش از حد آنها. شاید هم علت عدم تمایل آنها به ازدواج شما، این باشد که کسی که برای ازدواج انتخاب کرده‌اید، مورد قبول آنها نیست.

بنابراین باید مشخص شود علت اصلی این رفتار آنها چیست تا بتوان با توجه به آن راه‌حل خاصی ارائه کرد مثلا اگر احساس می‌کنید والدینتان به دلیل وابستگی یا دخالت‌های بیش ازحد مانع ازدواج شما می‌شوند، بهتر است با آنها صحبت کنید. معمولا در شرایطی که مخالفت والدین شدید است مشورت با یک مشاور می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر پرویز رزاقی
روانشناس عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی