بفرمایید عدسی

اگر دقت کرده باشید هوا که سرد می‌شود طبخ عدسی در اغلب اغذیه فروشی‌های سطح شهر، بویژه اطراف بازار زیادتر می‌شود و خوردن آن صبح‌ها و عصرهای سرد پاییزی بیشتر می‌چسبد.بویژه آن‌که این غذا را در کاسه‌های چینی و با چاشنی‌هایی چون گلپر، فلفل سیاه، آبلیمو یا سرکه میل کنید.

اگر دقت کرده باشید هوا که سرد می‌شود طبخ عدسی در اغلب اغذیه فروشی‌های سطح شهر، بویژه اطراف بازار زیادتر می‌شود و خوردن آن صبح‌ها و عصرهای سرد پاییزی بیشتر می‌چسبد.بویژه آن‌که این غذا را در کاسه‌های چینی و با چاشنی‌هایی چون گلپر، فلفل سیاه، آبلیمو یا سرکه میل کنید.

البته اگر گرسنه اید و یک کاسه عدسی پاسخگوی نیازتان نیست برای شکم تان ارزش قائل باشید و این غذا را با نان بربری یا سنگک دو رو کنجد بخورید. اگر هم صبح است و نیاز به انرژی بیشتری دارید می توانید دومین کاسه عدسی را سفارش دهید.

عدسی اگر همراه با نان های سبوس دار مصرف شود، ارزش پروتئینی فوق العاده ای پیدا می کند و فیبر دریافتی تان افزایش خواهد یافت.

برخی افراد عدسی را با گوشت و بعضی ها با گندم تهیه می کنند، اما اصل عدسی از عدس، کمی سیب زمینی نگینی، پیاز سرخ شده، نمک و زردچوبه تهیه می شود. با وجود این که نفاخی عدس در مقایسه با حبوباتی چون نخود و لوبیا کمتر است، اما باید خیلی خوب بپزد یا آن که قبل از طبخ آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کرده و دقت کنید این زمان بیشتر نشود، چرا که عدس پس از حرارت دیدن له و پوستش جدا می شود.

لازم است بدانید اگر ادویه و چاشنی های این غذا را همان ابتدای طبخ به عدسی بیفزایید سبب دیرپز شدن عدس شده و عطر و بوی ادویه ها از بین خواهد رفت. بهترین چاشنی عدسی ، سرکه و گلپر است و برای خوشمزه و اشتها برانگیزتر شدنش می توانید آن را با پیاز داغ تزئین کنید البته اگر عدسی را با آبلیموی تازه میل کنید و آن را با آب گوشت یا قلم بپزید میزان جذب آهن دریافتی تان بیشتر خواهد شد و برای خانم ها در دوران عادت ماهانه، کودکان و سالمندان غذایی مغذی محسوب می شود.

سعی کنید عدسی را با مقدار کمی روغن زیتون میل کنید و اگر اضافه وزن دارید در این غذا از سیب زمینی استفاده نکنید.

همچنین برای جلوگیری از ترش کردن و سوزش معده نیم تا یکساعت پس از صرف عدسی از مصرف آب و چای اجتناب کنید.

● ارزش تغذیه ای گوشت فقرا

خوب است بدانید عدس انواع مختلف و رنگ های متفاوتی دارد و طیف رنگ آن قهوه ای مایل به قرمز، قهوه ای مایل به خاکستری و سبز است البته نوعی عدس به رنگ قرمز است که به آن دال عدس گفته می شود.

فیبر و پروتئین موجود در این عدس تقریبا با عدس معمولی برابری می کند و تنها تفاوت آن رنگ قرمزش است که در نتیجه رنگدانه هایی است که موجب افزایش خاصیت آنتی اکسیدانی دال عدس می شود.

عدس حاوی ویتامین های گروه B، A و املاح معدنی، آهن، کلسیم، فسفر و منبع غنی پروتئین گیاهی است و به همین دلیل به آن گوشت فقرا می گویند.

در نتیجه کسانی که بنا به توصیه متخصص مصرف زیاد گوشت برایشان مجاز نیست، می توانند از حبوبات بویژه عدس استفاده کنند، اما آگاه باشید که عدس بیش از دیگر حبوبات افزایش دهنده اسید اوریک خون بوده و افراط در آن موجب بروز خواب های پریشان و کاهش میل جنسی می شود و به صلاحتان است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

فاخره بهبهانی