نقاش رویاها

بچه‌های نسل‌های مختلف مدیون نویسندگان ادبیات کودک جهان هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تاثیرات داستان‌ها و شخصیت‌های مختلف خلق شده از سوی آنها را نادیده گرفت.

بچه‌های نسل‌های مختلف مدیون نویسندگان ادبیات کودک جهان هستند و به هیچ وجه نمی‌توان تاثیرات داستان‌ها و شخصیت‌های مختلف خلق شده از سوی آنها را نادیده گرفت.

نویسندگان برجسته ادبیات کودک با بهره گیری از زبان تخیل و رویاپرداز و پرداختن به ماجراهایی جذاب، نقش بسزایی در رشد و پرورش ذهن کودکان دارند و با نوشتن قصه هایی مناسب ضمن سرگرم کردن و لذت دادن، درس ها و پیام های لازم را هم بدون کمترین برجستگی و وضوح به آنها منتقل می کنند.

هانس کریستین آندرسون نویسنده مشهور دانمارکی قرن نوزدهم و نویسنده آثاری چون «جوجه اردک زشت» و «دخترک کبریت فروش» شاید نخستین کسی باشد که به صورت حرفه ای به ادبیات کودک توجه داشته و در این زمینه دست به قلم شده است.

به افتخار زادروز «اندرسون» و برای تلاش ارزشمند او در خلق داستانهایی مسحورکننده و سرگرم کننده بود که روز چهاردهم فروردین را «روز جهانی کتاب کودک» نامگذاری کردند.

فضای داستان های کودکان در ذات خود با تخیل عجین است، اما وقتی این قصه ها با تمرکز بیشتری بر مساله رویاپردازی نوشته و با مایه های علمی ترکیب می شود، معجون جالب تری چون داستان های «علمی ـ تخیلی» به دست می آید که هم بین کودکان طرفدار دارد و هم بزرگسالان را جذب خود می کند. ژول ورن نویسنده زبردست فرانسوی قرن نوزدهم یکی از بزرگ ترین و معتبرترین نام ها در این زمینه است.

نسل های مختلف خاطرات فراوانی از خواندن «پنج هفته پرواز با بالن»، «میشل استروگف» و «دور دنیا در هشتاد روز» و دیدن فیلم ها و کارتون های ساخته شده برمبنای آن دارند.

جز این، «ورن» در زمان خود و در قالب برخی نوشته هایش مثل «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» پیش بینی های عجیبی از اختراعات بشری همچون زیردریایی کرد که بعدها به حقیقت پیوست.

ژول ورن در ۱۹۰۵ از دنیا رفت و میراث بزرگی از تخیل و رویا را برای همیشه به جا گذاشت، اما تنها کمی پیش از درگذشت او یعنی در ۱۹۰۱ کودکی متولد شد که بعدها پرچمدار رویاسازی و سرگرمی شد.

والت دیزنی که در خانواده ای کشاورز رشد کرده بود، با ورود به دنیای انیمیشن و ساخت کارتون هایی چون «سیندرلا»، «پینوکیو» و «سفید برفی و هفت کوتوله» بذرهای فانتزی را در ذهن های میلیون ها کودک در سراسر دنیا کاشت و باعث ادامه راهی شد که خیلی پیشتر از او نویسندگانی چون اندرسون و ژول ورن آغاز کرده بودند.

کتاب و ادبیات کودک با این که برای همیشه جایگاه بالای خود را دارد، اما از جایی به بعد وظیفه سرگرمی، خیال پردازی و انتقال پیام هوشمندانه را به سینما و دنیای انیمیشن هم واگذار کرد.

از این رو دیزنی و جانشینان او هم حق بزرگی بر بچه های سراسر جهان دارند. واقعا، خنده و شادی و رویایی را که آنها به ما بخشیدند چگونه می توان جبران کرد؟

علی رستگار