تجربه سکوت و زیبایی در آغوزحال

پیدا کردن گوشه‌ای دنج، جایی که هیچ‌کس نباشد، جایی که ارتباط‌ها به حداقل برسد و دورو بر همه پر باشد از درخت، باران و برف، آرزویی است که برخی گردشگران برای رسیدن به آن مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. تنها حضور یک کلبه برای این گردشگران آرامش‌بخش است.

پیدا کردن گوشه‌ای دنج، جایی که هیچ‌کس نباشد، جایی که ارتباط‌ها به حداقل برسد و دورو بر همه پر باشد از درخت، باران و برف، آرزویی است که برخی گردشگران برای رسیدن به آن مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. تنها حضور یک کلبه برای این گردشگران آرامش‌بخش است. کلبه‌ای که حضور دیگری را یادآور شود و ترس را بر جان نیندازد و بتوان از آنجا برخی احتیاجات را نیز برآورده کرد. اما کلبه باید در محلی باشد، صاحبخانه‌ای که در خانه خویش سکنی گزیده است، می‌توان از او داستان‌های منطقه و شرح ماجراجویی‌هایش را شنید و شمایی کلی از نقطه‌ای را که در آن اقامت کرده است به دست آورد.
آنچه در بالا ذکر آن رفت آرزویی دور از دسترس نیست. کافی است سری به تنکابن بزنید و از آنجا دوساعتی راه جنگلی را با ماشین بپیمایید تا به آغوزحال برسید. نقطه‌ای در دل جنگل که کلبه‌ای برپا است و در آن آقای کریمی در مهمانخانه‌ای که برای میهمانان و گردشگران ساخته است از آنها پذیرایی می‌کند. در آغوزحال همه چیز نظم خود را دارد، سکوهای چوبی، چشم‌انداز بی‌نظیر، مسیرهای مختلف راهپیمایی که با استفاده از آنها می‌توانید به ییلاقات دیگر نظیر شولم بروید و همچنین چای کوهی و صبحانه محلی و... اما حضور آقای کریمی که به منطقه اشراف کامل دارد، خود یکی از مزایای اقامتگاه آغوزحال است. او تاکنون جان بسیاری از گمشدگان جنگل را نجات داده است و محلی‌ها به احاطه و اشراف او بر منطقه باور دارند. کافی است ساعتی را کنار او بنشینید و شرح داستان‌هایش را بشنوید.
شب‌ها آقای کریمی در محوطه آتش روشن می‌کند، سگ‌های نگهبان گوشه گوشه اقامتگاه دراز می‌کشند، می‌توانید تخته‌ها را دور آتش بچینید؛ چنین فضایی فرصت مناسبی است برای خواندن شعر، صحبت از گذر ایام، گوش دادن به یک موسیقی آرام و نفس کشیدن در هوایی که جز دود آتش هیچ چیز با هوا مخلوط نشده است.
اتاق‌های اقامتگاه با یک بخاری نفتی گرم می‌شوند، پتو مهیاست، اما بهتر است در این سرمای اواخر پاییز حتما کیسه خواب مناسب و لباس گرم به همراه داشته باشید. از دیگر لوازم سفر شما کفش مناسب برای تردد میان اقامتگاه و کلبه آقای کریمی است. در آنجا می‌توانید برخی مایحتاج خود نظیر تنقلات یا کره محلی را تهیه کنید. سفارش شام، ناهار اما در آغوزحال به این سادگی‌ها نیست. شما باید حتما پیش از سفر درباره تعداد نفرات و منوی غذایی توضیحاتی را به آقای کریمی بدهید.
به واسطه فاصله زیاد شهر تا اقامتگاه آغوزحال، آقای کریمی مواد غذایی را دو روز قبل تهیه می‌کند و آنها را در کلبه خود برای تهیه غذا نگه می‌دارد. برای سفارش صبحانه شما چنین مشکلاتی را ندارید و می‌توانید هر لحظه که اراده کردید آن را سفارش دهید. اما پیشنهاد ما به شما برای صبحانه این است: کمی زودتر از خواب بیدار شوید، یک مسیر پیاده‌روی نیم ساعته را طی کنید تا به ییلاق شولم برسید، در آنجا می‌توانید صبحانه را صرف کنید؛ این شیوه علاوه بر یک پیاده‌روی صبحگاهی در این منطقه زیبا می‌تواند ییلاق دیگر را نیز از مزایای حضور گردشگران بهره‌مند کند، قهوه‌خانه شولم یک فضای صمیمی است که می‌توانید در آن بنشینید و با نعلبکی و استکان یک چای داغ و یک نیمروی حسابی میل کنید.

فاطمه باباخانی