توانایی خارق‌العاده قارچ‌ها برای کنترل آب و هوای اطراف

قارچ‌ها توانایی خارق‌العاده‌ای برای کنترل آب‌و‌هوای اطرافشان دارند.

قارچ‌ها توانایی خارق‌العاده‌ای برای کنترل آب‌و‌هوای اطرافشان دارند.

قارچ‌ها با تغییر رطوبت هوای اطرافشان، می‌توانند بادهایی را ایجاد کنند که هاگ‌های آنها را با خود می‌برند و به آن‌ها در فرایند انتشار کمک می‌کنند.

گیاهان از شیوه‌های متنوعی برای انتشار بذرهایشان استفاده می‌کنند که از آن میان می‌توان به گرانش، تزریق اجباری، باد، آب و حیوانات اشاره کرد.

مدت‌های طولانی تصور می‌شد که قارچ‌ها پخش‌کنندگان مجهول بذر هستند، زیرا هاگ‌هایشان را آزاد کرده و سپس به جریان‌های هوا برای حمل آنها متکی هستند.

هم‌اکنون محققان نشان داده‌اند قارچ‌ها قادر به انتشار هاگ‌های خود در یک ناحیه وسیع و حتی با خلق هوا به هنگام عدم وجود باد هستند.

دانشمندان ایالات متحده از روشهای فیلمبرداری با سرعت بالا و مدلبندی ریاضیاتی برای نشان دادن این موضوع استفاده می‌کنند که چگونه قارچ‌های «شیتاک» با خلق جریان‌های انتقال گرما، بخار آب را برای خنک‌کردن هوای اطرافشان آزاد می‌کنند.

این موضوع به نوبه خود بادهای کوچکی را تولید می‌کند که هاگ‌های قارچ‌ها را به هوا می‌برد.

دانشمندان دانشگاه ترینیتی در هارتفورد معتقدند همین فرآیند توسط قارچ‌ها (fungi) و آنهایی که موجب بیماری در گیاهان، حیوانات و انسان‌ها می‌شوند، می‌تواند رخ دهد.

میلیون‌ها هاگ (بذرهای تک‌سلولی میکروسکوپی) می‌توانند توسط قارچ منفردی تولید شوند و دست‌کم تعداد معدودی از آنها در جایی مناسب برای رشد قارچی (fungal) قرار می‌گیرند.

بیش از ۸۹ نوع قارچ وحشی خوراکی و همچنین بسیاری گونه‌های سمی آن‌ها در بریتانیا رشد می‌کنند.

این کشف نشان می‌دهد قارچ‌ها فقط تولیدکنندگان مکانیکی بذر نیستند.

این یافته‌ها در نشست سالانه «تقسیم دینامیک سیال» انجمن فیزیک امریکا ارائه شد.