بمب گوگلی ایرانیان برای تحریف‌کنندگان نام خلیج فارس

این برای بار نخست نبود که ایرانیان نسبت به موضوعی که آن طرف مرزها در باره سرنوشت ملی و حاکمیتی شان رقم می‌خورد واکنش نشان دادند.

این برای بار نخست نبود که ایرانیان نسبت به موضوعی که آن طرف مرزها در باره سرنوشت ملی و حاکمیتی شان رقم می‌خورد واکنش نشان دادند. هر چند ماجرای اعتراض کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی به مواضع خصمانه وزیر امور خارجه فرانسه نقطه اوج مشارکت سیاسی و اجتماعی جوانان ایرانی به عنوان نماینده افکار عمومی جامعه ایران بود، اما کنش‌گری فعالان عرصه شبکه‌های اجتماعی در ایران دارای پیشینه است.
تحریف نام خلیج فارس و همچنین حذف نام خلیج فارس از سایت گوگل شاید اولین موضوعی بود که یک بار دیگر ایرانیان را در اجماع بر سر موضوعی خاص متحد کرد. هر چند سابقه تحریف نام خلیج فارس به زمانی حدود ۵۰ سال پیش در دنیا و زمانی که کتابی با عنوان «حباب‌های طلایی در خلیج عربی» نوشته رودریک اوون که نماینده سیاسی کشور انگلیس مقیم در خلیج فارس بود باز می‌گردد؛ اما با حضور اینترنت و گسترش شبکه‌های مجازی طی سال‌های اخیر این اقدام از سوی برخی کشورهای عربی تحت حمایت کشورهای غربی صورت گرفت، اما این اقدام این بار توسط کاربران ایرانی سایت گوگل و همچنین فیس‌بوک بی‌جواب نماند و کمپین‌هایی برای اعتراض نسبت به بکارگیری این واژه مجعول در فضلی مجازی تشکیل شد.
سال ۲۰۰۴ میلادی، نشریه نشنال جئوگرافیک نام خلیج فارس را در نقشه‌های خود تغییر داد؛ اقدامی که اعتراض و ناراحتی تمامی ایرانیان را در نقاط مختلف دنیا برانگیخت وصدای آن در محافل سیاسی و مطبوعاتی بین‌المللی نیز به گوش رسید.
به دنبال اعتراضات گسترده ایرانیان و سپس واکنش وزارت خارجه وقت، سرانجام نشنال جئوگرافیک رسما پوزش خواست و نام خلیج فارس را بار دیگر جایگزین عبارت مجعول کرد.
در آن سال نیز ایرانیان با یاری جستن از امکانات شبکه جهانی اینترنت، به اعتراضات خود رنگ و بو و ابعادی گسترده‌تر بخشیدند. راهکار ایرانیان معترض، تهیه و راه‌اندازی صفحه‌ای بود که «بمب گوگلی» نام داشت.
این صفحه اینترنتی که با نام جعلی arabian gulf طراحی شد، حاوی چنین عبارتی بود: «خلیجی که به دنبالش می‌گردید یافت نشد. هیچ منطقه آبی با این نام هرگز وجود نداشته است. نام صحیح، خلیج فارس است که همیشه فارس بوده و همیشه هم خواهد بود.»