مقابله با گازهای گلخانه‌ای به روش گیاهی

کارشناسان «مرکز تحقیقات بین‌المللی علوم کشاورزی» در ژاپن و «مرکز بین‌المللی کشاورزی استوایی» در کلمبیا گونه‌ای از چمن را شناسایی کرده‌اند که بومی آفریقا است و در آمریکای لاتین نیز رشد می‌کنند.

گروهی از کارشناسان ژاپنی و کلمبیایی از کاشت و پرورش گونه جدیدی چمن با قابلیت کنترل و مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای خبر دادند.

کارشناسان «مرکز تحقیقات بین‌المللی علوم کشاورزی» در ژاپن و «مرکز بین‌المللی کشاورزی استوایی» در کلمبیا گونه‌ای از چمن را شناسایی کرده‌اند که بومی آفریقا است و در آمریکای لاتین نیز رشد می‌کنند. این گیاه که «براچیاریا» نام دارد ماده‌ای را از ریشه‌اش آزاد می‌کند که فعالیت‌های میکروارگانیسم‌ها را کنترل می‌کند و میزان انتشار مونوکسید دی نیتروژن یا نیتروز اکساید را کاهش می‌دهد.

این نوع گونه‌ گیاهی که با پیوند میان براچیاریا و سایر گونه‌های هم‌خانواده‌اش کشت می‌شود از قابلیت کنترل گاز‌های گلخانه‌ای برخوردار است.

بیشتر کودهای نیتروژن مصرفی می‌تواند در خاک به اسید نیتریک و سپس به مونوکسید دی نیتروژن تبدیل شوند که گونه‌ای گاز گلخانه‌ای به حساب می‌آید و ۳۰۰ برابر دی اکسید کربن قدرت گرمایی دارد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، اسید نیتریک همچنین از زمین‌های کشاورزی نشت کرده و به آلودگی آب‌های زیرزمینی و آسیب به اکوسیستم رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها منجر می‌شود.