موانع ایجاد صبر

قرآن همان‌گونه که به علل و عوامل به وجود آمدن قدرت صبر در انسان توجه می‌کند، به آسیب‌شناسی این موضوع نیز پرداخته و به توضیح و تبیین موانع ایجاد صبر می‌پردازد.

قرآن همان‌گونه که به علل و عوامل به وجود آمدن قدرت صبر در انسان توجه می‌کند، به آسیب‌شناسی این موضوع نیز پرداخته و به توضیح و تبیین موانع ایجاد صبر می‌پردازد. در این مقاله، به دلیل محدودیت، تنها به یکی از مهم‌ترین این موانع اشاره می‌کنیم،زیرا این مانع یکی از موانع مهمی است که قرآن در چند آیه به آن اشاره می‌کند و حتی با هشداری به پیامبر(ص) نیز،وی را از آن بیم می‌دهد.این مانع چیزی جز عجله و شتاب‌زدگی نیست که آفتی بزرگ برای صبر و شکیبایی محسوب می‌شود.
با توجه به آیه ۳۷ سوره انبیا، انسان دارای طبیعتی است که وی را شتاب‌زده می‌کند: خلق الانسان من عجل. چرا که طبیعتا بشر مادامی که به مراد و مقصود خود دست نیابد، جام صبرش لبریز می‌شود و رفتاری شتابزده در پیش می‌گیرد و تنها راه مقابله با این خصیصه درونی، ریاضت و تمرین نفس است. از این رو خداوند به پیامبر(ص) دستور می‌دهد و سفارش می‌کند که همانند پیامبران اولی‌العزم عمل کند و در رفتارهای خود شتابزده نباشد.(سوره احقاف،آیه ۳۵) میان شتابزدگی و عجله از سویی و صبر از سوی دیگر ارتباط معنا داری وجود دارد.این به صراحت بیان می‌کند که هرگاه شتاب از دری آمد صبر از دری دیگر می‌گریزد. با توجه به این موضوع، لازم است که انسان عنان نفس خود را در دست بگیرد و اجازه ندهد تا غریزه، فطرت یا شتابزدگی بر وی چیره شود.