کودکان بیش‌فعال نباید شکلات و نوشابه بخورند؟

برخی موادغذایی می‌توانند باعث تحریک افراد بیش‌فعال شوند. به‌همین‌ دلیل بهتر است رژیم‌های غذایی سالم زیرنظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود داشته باشند. نوشابه‌ها، به‌خصوص انواع کافئین‌دار آنها، می‌توانند به‌شدت باعث تشدید بیش‌فعالی شوند.

«فرزند من مبتلا به بیش‌فعالی است و علاقه زیادی هم به خوردن نوشابه و شکلات دارد اما احساس می‌کنم با خوردن این خوراکی‌ها، بیشتر جنب‌وجوش و شیطنت می‌کند...
می‌خواستم بدانم آیا باید شکلات و نوشابه را از رژیم او حذف کنم؟ بهترین توصیه تغذیه‌ای برای بچه‌های بیش‌فعال چیست؟»

برخی موادغذایی می‌توانند باعث تحریک افراد بیش‌فعال شوند. به‌همین‌ دلیل بهتر است رژیم‌های غذایی سالم زیرنظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج خود داشته باشند. نوشابه‌ها، به‌خصوص انواع کافئین‌دار آنها، می‌توانند به‌شدت باعث تشدید بیش‌فعالی شوند. از سوی دیگر، مصرف ‌شکلات هم به‌دلیل شکر فراوان و حتی کاکائویی که دارد، می‌تواند بچه‌های بیش‌فعال را بیش‌از پیش تحریک کند. علاوه بر اینها، موادغذایی حاوی افزودنی و ادویه‌های مختلف مانند پیتزا، غذاهای چرب‌ و سرخ‌کردنی از جمله سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا مرغ‌های سوخاری در کنار محصولات فرآوری‌شده‌ای مثل سوسیس، کالباس و همبرگر هم می‌توانند تحریک‌پذیری بچه‌های بیش‌فعال را بیشتر کنند.
به‌همین‌ دلیل به خانواده این بچه‌ها توصیه می‌کنیم تاحد امکان، خوراکی‌های این‌چنینی را از برنامه غذایی فرزندان خود حذف کنند. به‌علاوه، مادران این بچه‌ها باید حواسشان باشد که غذاهای خانگی را هم تاجایی که می‌شود، کم‌ادویه درست کنند، ادویه‌های محرکی مانند فلفل را نیز کمتر در غذای این بچه‌ها بریزند و تا جایی که امکان دارد، غذاهای سرخ‌کردنی کمتر بپزند. بد نیست بدانید که حتی توصیه می‌شود برای افراد و بچه‌های مبتلا به بیش‌فعالی، مصرف گوشت قرمز محدودتر شود تا کمتر تحریک شوند.
در مورد پاسخ سوال دوم هم باید بگویم که به‌طور کلی،‌ روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا۳ برای آرام کردن بچه‌های بیش‌فعال، بسیار مفید و موثر است و باید در رژیم روزانه آنها جای بگیرند. اگر فرزند بیش‌فعال شما، زیر ۱۰ سال است، روزی ۱۰-۵ سی‌سی شربت امگا۳ به او بدهید و اگر بیش از ۱۰ سال سن دارد، با هر وعده غذایی یک کپسول امگا۳ به او بدهید. اگر کودک شما به خوردن انواع ماهی‌های چرب مانند سالمون، کیلکا، قزل‌آلا و ماهی تن علاقه دارد و می‌توانید هفته‌ای ۲ مرتبه ماهی در برنامه غذایی او بگنجانید، بهتر است در مورد دوز مصرف مکمل‌های امگا۳ با پزشک معالج او مشورت کنید.


دکتر سیدعلی کشاورز
متخصص تغذیه
استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران