آغاز ماه قمری و راز نهفته محرم

بار دیگر تقویم ورق خورد و صفحه روزگار به سال ۱۴۳۵ رسید، آغازی که تا پایان دنیا هرگز با تحویل و دگرگونی رنگ و بوی شادی را نخواهد دید.

بار دیگر تقویم ورق خورد و صفحه روزگار به سال ۱۴۳۵ رسید، آغازی که تا پایان دنیا هرگز با تحویل و دگرگونی رنگ و بوی شادی را نخواهد دید.

آغاز و اولین ها همیشه خوشایند است و تغییر سال ها و فصل ها همواره انسان را به آرامش می رساند، اما گویی «محرم» واژه ای است که ذره ذره مفهومش را با غم عجین کرده اند و آوردن نامش به عنوان اولین برگ از تقویم ماه قمری چیزی جز ماتم و عزا به همراه ندارد.

۱۳۷۴ سال از آغاز تلخ ترین تحویل سال قمری می گذرد و این گذشت زمان طلوع ماه قمری را همواره با سیاهی و ماتم آمیخته کرده است، در هر کوی و برزن نشانی از جشن و آذین بندی دیده نمی شود، پارچه ها و لباس های سیاه بار دیگر خودنمایی می کند تا مظلومیت سومین امام شیعیان را فریاد بزند.

فریادی به بلندای تاریخ، فریادی به گستردگی این کره خاکی، چه سنگین است کوله بار این ماه که تمامی زشتی ها و زیبایی ها را در خود نهفته دارد، شر و نیکی، آزادگی و اسارت، جوانمردی و ناجوانمردی همه در این ماه معنای واقعی پیدا می کنند و این است راز محرم.

محرم تنها یک ماه و چند حرف نیست، محرم دریایی از مفاهیم بیکران را در خود پنهان دارد، مفاهیمی که هر یک می تواند انسانیت را به معنای واقعی نه تنها برای عاشقان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام بلکه برای تمامی آزادیخواهان با هر دین و آیین تفسیر کند.

محرم صرفا به مسلمانان و شیعیان تعلق ندارد، بلکه تابلوی زیبایی از عشق و مودت و برادری است که به قدری زیبا ترسیم شده که هر بیننده ای را متحیر و سرگشته می کند.

شهر یکپارچه سیاه پوش شده است، بار دیگر چراغ های مساجد، حسینیه ها و تکایا تا پاسی از شب روشن است، تا مردم در رثای بزرگ مردانی که در این ماه در خون خود غلطیدند تا اسلام زنده بماند، اشک ماتم بریزند شاید اندکی از تالم آنها کاسته شود.

و چه زیباست این دلشکستگی ها و اشک ها، و به راستی که این پاکی و صداقت را در کمتر محفل و مجلسی می توان یافت، همگان در کلاس درس عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان زانوی ادب زده و چشم به معلم آزادگی و آزادمردی دوخته اند.

اینجا همه شرایط مهیاست تا هر کس به هر اندازه کم یا زیاد فرقی ندارد، از این کلاس درس توشه ای برگیرد، و در امتحان زندگی درس پس دهد و نمره قبولی بگیرد.

باید از لحظه لحظه این ماه بهره گرفت، باید تاملی دوباره کرد در آنچه که امام حسین(ع) و یارانش را به کربلا کشاند و واقعه عاشورا را در صفحه تاریخ حک کرد تا باشد که آزادگی و آزاد مردی همچون غنچه ای در ظلمتکده دنیا شکوفا شود و ظالمان و مستکبران را نابود سازد.