مصائب صندوقداری

«به یک صندوقدار برای کار در فروشگاه زنجیره‌ای نیازمندیم»، «استخدام صندوقدار خانم و آقا در رستوران»، «صندوقدار با تجربه برای مغازه پوشاک» اینها نمونه تبلیغاتی است که افراد جویای کار در نشریات و اینترنت زیاد با آن مواجه می‌شوند.

«به یک صندوقدار برای کار در فروشگاه زنجیره‌ای نیازمندیم»، «استخدام صندوقدار خانم و آقا در رستوران»، «صندوقدار با تجربه برای مغازه پوشاک» اینها نمونه تبلیغاتی است که افراد جویای کار در نشریات و اینترنت زیاد با آن مواجه می‌شوند.

البته شاید در نگاه اول این شغل ساده به نظر برسد، چراکه نه فعالیت بدنی زیادی دارد و نه این که نیاز به آموزش پیچیده ای است، اما در واقع ساعت های کاری زیاد، بی تحرکی و عوارض ناشی از آن و همچنین نداشتن ثبات کاری، مشکلات بیمه ای و ... ازجمله آسیب های شغلی صندوقداری است.

● استراحتی در کار نیست

بدون شک صندوقداری شغلی است که فرد نمی تواند براحتی شخصی را جایگزین خودش کند و بندرت هم باید فکر مرخصی باشد؛ چراکه حجم کاری زیاد و ساعت های طولانی کار جایی برای تفریح و وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان نمی گذارد حتی گاهی حجم کار و استرس های کاری در کنار حقوق ناچیز صندوقداران بویژه خانم ها به حدی است که فرد ناخودآگاه از خانواده و اقوام فاصله می گیرد و همین موضوع زمینه بروز اختلافات خانوادگی را فراهم می کند. در چنین شرایطی احساس ناامیدی، سرخوردگی، افسردگی شغلی و افکار منفی سراغ فرد می آید و شغل و سلامتش را به خطر می اندازد.

● امان از این نشستن های طولانی

صندوقداران به دلیل نوع شغل شان مجبورند ساعت های طولانی بدون استراحت پشت میزشان بنشینند.

به همین دلیل ازجمله خطراتی که سلامت این افراد را تهدید می کند، آسیب های ستون فقرات، کمر و گردن است و معمولا به علت نشستن های نامناسب و غیراصولی ایجاد می شود.

هر فرد با توجه به قد و شرایط بدنش به میز و صندلی خاصی نیاز دارد و باید تناسب میز و صندلی را از جهت ارتفاع و تسلط به میز کار تنظیم کند.

همچنین هر صندوقداری باید زیرپایی داشته باشد تا مجبور به خم کردن بدنش نشود. همچنین به علت آویزان ماندن پا هنگام کار در طولانی مدت احتمال بروز واریس در صندوقداران افزایش می یابد؛ بنابراین توصیه می شود به محض این که سرتان خلوت شد برای چند دقیقه هم که شده از جایتان بلند شوید و قدم بزنید تا از آسیب های این شغل در امان بمانید.

● اگر با رایانه کار می کنید...

بسیاری از صندوقداران در طول روز با ارقام و اعداد سروکار دارند و مدام پای رایانه می نشینند و به همین دلیل هم احتمال دارد بعد از مدت کوتاهی دچار کاهش نمره چشم شوند که با علائمی مثل خستگی، خشکی، قرمزی و آبریزش چشم بروز می کند؛ بنابراین اگر می خواهید دچار این عوارض نشوید باید از نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور خودداری کنید، هنگام کار مدام پلک بزنید و بعد از هر ۳۰ دقیقه کار با کامپیوتر دو تا سه دقیقه به چشم هایتان استراحت دهید و به دوردست نگاه کنید.

● استرس را نادیده نگیرید

همیشه این احتمال وجود دارد که افراد صندوقدار در محاسبه صورتحساب مشتری اشتباه کنند و همین موضوع استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند. از طرفی این استرس هم آستانه تحمل فرد را کاهش می دهد و هم باعث بروز آسیب های جسمی می شود؛ بنابراین صندوقداری اصلا شغل راحتی نیست!

دکتر اسدالله حبیبی
متخصص طب کار