سلامت از نوع سینمایی

چطور بازیگر شوم؟ این سوال بسیاری از نوجوانان، جوانان‌ و حتی خانم‌ها و آقایانی است که پا به سن گذاشته‌ و به اصطلاح آردشان را بیخته و الکشان را آویخته‌اند! اصلا تب بازیگری چند سالی است جامعه را فراگرفته و هر روز هم بر سیل عاشقان بازیگری اضافه می‌شود.

چطور بازیگر شوم؟ این سوال بسیاری از نوجوانان، جوانان‌ و حتی خانم‌ها و آقایانی است که پا به سن گذاشته‌ و به اصطلاح آردشان را بیخته و الکشان را آویخته‌اند! اصلا تب بازیگری چند سالی است جامعه را فراگرفته و هر روز هم بر سیل عاشقان بازیگری اضافه می‌شود.

آیا شما هم جزو آنهایی هستید که به این کار علاقه داشته و دوست دارید به شهرت برسید؟ شاید شغل بازیگری در نگاه اول راحت و بی دردسر به نظر برسد، اما آسیب های شغلی این حرفه را هم نمی توان نادیده گرفت.

مثلا همین چند روز پیش بود که گوهر خیراندیش، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون هنگام فیلمبرداری دچار سانحه شد و کارش به بیمارستان کشید البته این اتفاق اصلا نادر نیست و بسیاری از بازیگران در طول دوران بازیگری بارها با سوانح اینچنینی مثل تصادف، سقوط، سوختگی و... روبه رو می شوند که سلامتشان را به خطر می اندازد.

از طرفی، بدلکاران چند برابر بازیگران در معرض آسیب های شغلی قرار دارند که متاسفانه در مواردی هم به قیمت جانشان تمام می شود؛ سانحه دلخراشی که برای پیمان ابدی بدلکار مشهور کشورمان رخ داد و به مرگ او منجر شد بنابراین بازیگری فقط بازی کردن لحظات شاد و نقش های معمولی و بی خطر نیست و گاهی دردسرساز می شود.

● وقتی ساعت های کار طولانی می شود

برخلاف تصور عموم، بسیاری از بازیگران در طول مدت فیلمبرداری روزانه هشت تا ۱۴ ساعت کار می کنند. این فشار کاری علاوه بر آسیب های جسمی، روی سلامت روانی فرد هم تاثیر می گذارد.

از طرفی دوری از خانواده، سفرهای کاری متعدد، نداشتن ساعت های کاری مشخص و... از جمله عواملی است که زندگی شخصی بازیگران را تحت تاثیر قرار می دهد، بحران های خانوادگی ایجاد می کند و در نهایت سلامت روان بازیگر را به هم می ریزد.

● همیشه دستمزدها میلیونی نیست

شاید تعداد انگشت شماری از بازیگران دستمزدهای میلیونی داشته باشند، اما نمی توان این نکته را نادیده گرفت که بسیاری از بازیگران هم از وضع مالی مطلوبی برخوردار نیستند و برای کسب درآمد بیشتر به انتخاب شغل دوم مجبور می شوند و همین موضوع خستگی و استرس زیادی را به آنها تحمیل می کند.

از طرفی بازیگری از جمله مشاغلی است که دوران طلایی دارد و کم نیستند بازیگرانی که با وجود محبوبیت و شهرت مقطعی به مرور زمان فراموش می شوند و سال ها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند.

● بیمه ای در کار نیست

بدون شک بیمه، پشتوانه مالی مطمئنی برای افراد شاغل محسوب می شود، اما بسیاری از بازیگران حتی پیشکسوتان این حرفه تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند؛ هر چند که در سال های اخیر این مشکل برای برخی از بازیگران حل شده است.

در عین حال درصد بالایی از بازیگران، آینده و امنیت شغلی مناسبی ندارند و در کنار مشکلات مربوط به بیمه نگران زندگی خصوصی شان پس از بازیگری و حتی دوران بازنشستگی شان هستند.

با این حساب این شغل در ردیف مشاغل پراسترس قرار می گیرد و گاهی این استرس به حدی مزمن می شود که فرد بازیگر را دچار جامعه گریزی و افسردگی می کند؛ نمونه هایی که متاسفانه در تئاتر، سینما و تلویزیون ایران به وفور یافت می شود. بنابراین هرگز نمی توان بازیگری را یک شغل پولساز و آینده دار تلقی کرد؛ مگر در موارد خاص که آن هم جای بحث دارد.

فرزاد ابوطالبی
کارشناس بهداشت حرفه ای