دوئل های نویسندگان مشهور افراطی!

افراط و تفریط روس ها

روس ها علاقه زیادی به بحث های فلسفی و تاریخی دارند و اغلب وقتی دور هم جمع می شوند، این بحث ها بازار گرمی دارد اما کمتر گزارشی درباره چنین نتیجه ای منتشر شده است. اما آنها، افرادی هستند که داستایفسکی، به بهترین شکل افراط و تفریطشان را به نمایش گذاشته است. روس ها خیلی خیلی احساساتی و عجیب اند، در نتیجه شاید عجیب نباشد که هنگام یک بحث فلسفی، دست به اسلحه ببرند.

ضرب المثل معروفی در مورد روس ها وجود دارد. می گویند که آنها یا کاملا ضد مذهب می شوند یا اگر سراغ مذهب بروند، مثلا مسیحی ارتدوکس می شوند که افراطی ترین شاخه دین مسیحیت به حساب می آید.

● دوئل نویسندگان روس

روس ها علاقه عجیبی به دوئل کردن دارند. البته این روزها آنها کمتر چنین کاری را انجام می دهند اما هنوز هم کارهای عجیب و غریب انجام می دهند. نویسنده های روس هم از این قاعده جدا نیستند، در نتیجه می توان انتظار داشت که چهره هایی مثل پوشکین و لرمانتوف در جریان دوئل کشته شده باشند.

● پوشکین

الکساندر پوشکین همسر زیبایی داشت به نام ناتالیا گونچارووا و این قضیه او را سخت عصبی و ناراحت کرده بود، چرا که بیشتر از اینکه به شعرهای شاعر توجه کنند، در مورد همسر زیبایش حرف می زدند. خلاصه اینکه شایعات باعث شد تا او با یکی از افسران فرانسوی به نام جرج دانتس، قرار دوئل بگذارند. واضح و بدیهی است که تیراندازی افسر بهتر بود و گلوله به شکم شاعر خورد و او دو روز بعد درگذشت. طرف مقابلش ولی فقط یک جراحت جزئی از ناحیه دست پیدا کرد.

● لرمانتوف

میخائیل یوریویچ لرمانتوف، شاعر معروف روسی، یکی از کسانی بود که پوشکین را تحقیر کرد اما در نهایت همان بلایی بر سرش آمد که بر سر پوشکین آمده بود. لرمانتوف، چند سال بعد از مرگ پوشکین، با پسر سفیر فرانسه درگیر شد و این درگیری مثل دعواهای دیگر روسی در نهایت به دوئل کشیده شد.

خوشبختانه کسی در این دوئل کشته نشداما لرمانتوف را به قفقاز تبعید کردند. او وقتی بعد از چند سال به مرخصی آمد، بار دیگر در یک دوئل شرکت کردو این بار شانس نیاورد که زنده بماند.


● تولستوی و تورگینف

فقط کافی است چشم هایتان را ببندید و چهره لئو تولستوی را با آن هیبتش تصور کنید. حالا تصور کنید که او به نویسنده دیگری پیشنهاد می دهد تا با هم دوئل کنند. اگر تلاش های دوستان مشترک این دو نبود، یکی از آنها و شاید هر دوشان در جریان دوئل کشته می شدند.



البته تورگنیف در ابتدا با لئو تولستوی و فئودور داستایوسکی رابطه دوستانه ای داشت اما بعدها این رابطه به کدورت انجامید تا همان حدی که خدمتتان عرض شد. در سال ۱۸۷۳ تولستوی به او پیشنهاد دوئل داد. اگر این اتفاق می افتاد، شاید ما کتاب هایی همچون «آنا کارنینا»، «سرود عشق ظفرمند» و «قصه های اسرارآمیز» را نداشتیم.