خشک شدن زاینده‌رود، بر مدت حضور گردشگران در اصفهان اثر منفی می‌گذارد

زاینده‌رود اگر نه مهم‌ترین جاذبه طبیعی اصفهان، یکی از مهم‌ترین آنها است، حالا خشکیده و بسیاری از مردم ایران و به خصوص اصفهانی‌ها دغدغه احیای آن را دارند.

زاینده‌رود اگر نه مهم‌ترین جاذبه طبیعی اصفهان، یکی از مهم‌ترین آنها است، حالا خشکیده و بسیاری از مردم ایران و به خصوص اصفهانی‌ها دغدغه احیای آن را دارند. مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز بر این عقیده است که «برای مردم اصفهان، زاینده‌رود تنها یک رود نیست، بلکه فرهنگ است و روح مردم با آن عجین شده».
شهرام امیری در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط اداره متبوعش در راستای حفظ زاینده‌رود به خبرنگار «دنیای اقتصاد» گفت: «آنچه از ما به عنوان اداره میراث فرهنگی برمی‌آید، حفاظت از پل‌های تاریخی‌ای است که روی این رود از گذشته‌های دور احداث شده‌اند. در حال حاضر که بنده با شما صحبت می‌کنم، همکاران ما مشغول کار روی قدیمی‌ترین پل زاینده‌رود، پل شهرستان (بازمانده از دوره ساسانی)، هستند و مرمت و مقاوم‌سازی آن مدنظر قرار گرفته است.» وی در ادامه به تاثیر خشکی این رود بر تعداد گردشگران ورودی به این استان اشاره کرد و افزود: «جاری نبودن زاینده‌رود در اصفهان، مدت زمان حضور گردشگران را در شهر کاهش می‌دهد و موجب می‌شود که آنها زودتر اصفهان را ترک کنند. البته تلاش ما هم بر این بوده که با برنامه‌ها و اقدامات دیگر، این مدت اقامت را افزایش دهیم و مانع آن شویم که خشکی زاینده‌رود بیش از این بر گردشگری ما اثر منفی بگذارد.» وی در رابطه با وجود آمار تعداد گردشگران در این استان ابراز کرد: «هنوز آمار ۶ماه نخست امسال به دست ما نرسیده و متخصصان امر در اداره، مشغول آنالیز این آمار هستند که به زودی اعلام خواهد شد.»
امیری همچنین ضمن اشاره به کمیته مدیریت بحران زاینده‌رود در استان اصفهان، اضافه کرد: «استاندار جدید اصفهان نیز اهتمام خود را برای رسیدگی به مساله این رود و احیای آن اعلام کرده است. به علاوه دوستداران محیط زیست نیز در این استان از تمام توان خود برای بازگشت آب به رگ‌های زاینده‌رود بهره گرفته‌اند.» وی با عنوان کردن این موضوع که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان نیز در این کمیته کرسی دارد، برآورد خود را از جلسات مثبت برشمرد و افزود: «جلسات این کمیته که در تابستان هر هفته برگزار می‌شد، نشان‌دهنده این امر است که همه دارند برای زاینده‌رود تلاش می‌کنند.» مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی اصفهان در انتها ضمن اذعان به اهمیت زاینده‌رود برای مردم استان، این رود را منبع الهام بسیاری از شعرا، علما و دانشمندان خواند و ابراز امیدواری کرد که با حل شدن مشکل آن، بار دیگر خون به رگ‌های اصفهان بازگردد.
گفتنی است تلاش‌های خبرنگار
«دنیای اقتصاد» برای گفت‌وگو با معاون گردشگری اصفهان، به جایی نرسید. ضمن اینکه باید منتظر ماند و دید آیا این اداره توانسته از فرصت هفته گردشگری و موضوع جهانی «آب» در این هفته، برای زاینده‌رود بهره بگیرد یا خیر؟